Bahan PA Mamre 16 – 22 Februari 2025

BIMBINGAN PA MAMRE

TANGGAL, 16 FEBRUARI – 22 FEBRUARI 2025

 Teks       : Kejadin 13: 1-12

Tema     : Dame, ersada muat simehuli

Tujuan : Gelah Mamre:

  • Ngasup ngidah kuga mehergana (mahalnya) perdamen.
  • Nggit dingen ngasup jadi juru dame ibas jabu, gereja, ras masyarakat.
Abram dan Lot berpisah

13:1 Maka pergilah Abram dari Mesir ke Tanah Negeb dengan isterinya dan segala kepunyaannya, dan Lotpun bersama-sama dengan dia. 13:2 Adapun Abram sangat kaya, banyak ternak, perak dan emasnya. 13:3 Ia berjalan dari tempat persinggahan ke tempat persinggahan, dari Tanah Negeb sampai dekat Betel, di mana kemahnya mula-mula berdiri, antara Betel dan Ai, 13:4 ke tempat mezbah yang dibuatnya dahulu di sana; di situlah Abram memanggil nama TUHAN. 13:5 Juga Lot, yang ikut bersama-sama dengan Abram, mempunyai domba dan lembu dan kemah. 13:6 Tetapi negeri itu tidak cukup luas bagi mereka untuk diam bersama-sama, sebab harta milik mereka amat banyak, sehingga mereka tidak dapat diam bersama-sama. 13:7 Karena itu terjadilah perkelahian antara para gembala Abram dan para gembala Lot. Waktu itu orang Kanaan dan orang Feris diam di negeri itu. 13:8 Maka berkatalah Abram kepada Lot: “Janganlah kiranya ada perkelahian antara aku dan engkau, dan antara para gembalaku dan para gembalamu, sebab kita ini kerabat. 13:9 Bukankah seluruh negeri ini terbuka untuk engkau? Baiklah pisahkan dirimu dari padaku; jika engkau ke kiri, maka aku ke kanan, jika engkau ke kanan, maka aku ke kiri.” 13:10 Lalu Lot melayangkan pandangnya dan dilihatnyalah, bahwa seluruh Lembah Yordan banyak airnya, seperti taman TUHAN, seperti tanah Mesir, sampai ke Zoar. –Hal itu terjadi sebelum TUHAN memusnahkan Sodom dan Gomora. — 13:11 Sebab itu Lot memilih baginya seluruh Lembah Yordan itu, lalu ia berangkat ke sebelah timur dan mereka berpisah. 13:12 Abram menetap di tanah Kanaan, tetapi Lot menetap di kota-kota Lembah Yordan dan berkemah di dekat Sodom.

1) KATA PENARUH

Pada umumna, manusia dame atena bas geluhna, subuk bas jabu, persadan erpalasken kiniteken (komunitas beragama) termasuk gereja, masyarakat, bangsa bahkan doni enda. Tapi realitas kegeluhenta seh asa gundari i jah i je terjadi kiniladamen: kekerasen, kerusuhen, perubaten, konflik, peperangen, rst. Pasangen perbulangen ras ndehara sirubati; bapa. nande ntah pe orang tua si rubati ras anak-anakna; atau pe perubaten si terjadi sesapih anak erkiteken pembagin tinading (warisan) umpamana, bahkan la erkuan di antara sangkep geluh. Megati ka pe terjadi perubaten bas kegeluhen bertetangga erkiteken sampah rumah tangga, rsd. La erkuan di antara anggota perpulungen i tengah-tengah gereja. La siperiahen ras teman sebalengen juma ntah pe teman sekantor. Konflik antar suku/etnis bahkan peperangen antar bangsa, bagi si terjadi antara Israel ras Palestina, Rusia ras Ulkaina, Korea Utara ras Korea Selatan, rsd. Uga dage erti ras makna dame/ kedamen? Kai siimaksudken tema PA nta: “Dame, ersada muat si mehuli?” Mari erlajar arah turi-turi Abram ras Lut erpalasken teks PA nta.

2) URALAN TEKS

Kenca peristiwa siihadapi Abram tupung ia i Mesir ras anak jabuna (Kej.12: 10-20), teks PA nta khusus ayat 1-4 nggambarken situasi si cukup kondusif ibas jabu Abram. Itadingken Abram Mesir, lawes ku Utara nuju kempak Selatan Kanaan radu ras ndeharana ras kerina erta-ertana (biri-biri, kambing, lembu si melala bagepe pirak ras emas) janah Lut (anak seninana) pe ikut. Siimaksudken ku Utara kempak Selatan Kanaan eme Tanah Negeb (Gurun Selatan, daerah di selatan dan barat Laut Mati yang membentuk jembatan darat antara Kanaan, Semenanjung Sinai dan Mesir). Jenari ituriken maka Abram nadingken ingan e, lawes ka ku ingan sideban nuju kempak Betel janah seh me ia bas sada daerah kelang-kelang Betel ras Ai. I je ipajekkenna sada batar-batar ingan ersembah man TUHAN. Betel merupaken sada kota penting ibas sejarah lsrael (Kej. 28:10-22; 35:1-8; 1 Raj. 12:26-29), sedangken Ai eme sada kota si bakal iradasken bangsa Israel tupung ngerebut Kanaan, sekitar 600 tahun kenca masa Abram (Jos, 8: 1-29: 10: 1).

Ayat 5-7 me bagin sinuriken turahna persoalen ija rubati permakan Abram ras permakan Lut erkiteken lanai cukup mbalmbal guna kebutuhen bage buena asuh-asuhenna duana. I jenda banci ikataken bahwa kemakmuren banci mpeturah perselisihen/perubaten.

Ayat 8-12 naksiken banta pentingna kedamen dingen kuga cara ndatkenca. Abram ngerana man Lut kerna hubungenna duana arah perkatan Abram, “Setangke denga kap kita ..”. Jenari itekanken Abram bahwa perubaten merupaken sada hal si la mehuli. Abram menawarken solusi alu mereken pilihen man Lut guna milih mbalmbal apai man Lut. Lut milih kerina baluren Jordan jadi sikerajangenna erkiteken daereh e melala launa jenari lawes ia kempak Timur.  Abram ringan i negeri Kanaan sedangken Lut erkemah i kuta-kuta baluren deher Sodom. Janah bagenda me persirang-sirangen kalak enda duana.

 3) PENGKENAINA

Dame labo soal perasaan, melainken keadaan. Janah dame e pe labo urusen pusuh pribadi (individu), melainken urusen nggeluh radu ras (hidup bersama secara komunal). Erpalasken pengangkan enda, perubaten bas permakan Abram ras Lut perlu ilayasi sabab dame eme kondisi hubungen siipulihken. Erkiteken si e, dame arus iupayaken ntah pe iperjuangken. Kedamen labo banci reh/tercipta bage-bage saja. Ibas si enda siidah pusuh si bersih ibas diri Abram. Abram ngasup ercakap-cakap bagi siituriken bas ay.8-12 tentu ncidahken bahwa ia ngasup ngkuasai dirina. Labo pusuh si gara singkuasai ia. Ibas ketenengen pusuh ras ukur me maka ngasup Abram ngerana-ngerana ras Lut, ija ia lebih ngutamaken hubungen keluarga/perkade-kaden asangken emosi (si banci ncedaken) ras asangken erta doni (si sipatna sementara). Alu enda ne ia duana banci arih-arih ndarami solusi si terbaik guna kegeluhen ras-ras. Ersada ukurna muat si mehuli man kerinana. Terlebih bas ngupayaken perdamen e, penting kal siusih Abram ibas sikapna si la mpertahanken hak (termasuk ego) na, ija situhuna status Abram sebage bapa sedangken Lut statusna eme anak. Mau mengalah tanpa merasa kalah. Mundur satu langkah supaya bisa maju dua atau tiga langkah. Walter Lempp (bas bukuna “Tafsiren Kejadian 12: 4-25:1) ngataken bahwa Abram tidak menuntut hak-darah (ius sanguinis) atau hak-tanah (ius soli), melainkan menuntut hak-anugerah (ius gratiae), yakni nencari kemuliaan Allah dan perdamaian persaudaraan. Abram memposisikan dirinya seolah-olah ia bukan lebih tua (bapa atau abang tapi adik. I jenda me siidah kuga keluarga/perkade-kaden ipajekken ibabo pengorbanen, janah alu bage tangkas banta kuga ergana perdamen e. Keadilen Dibata siipake Abram seh maka ngasup ia bersikap bagi situriken bas teks ta enda. La keadilen menurut pemeteh ntah pe versi doni enda siiterapkenna. Janah perban keadilen Dibata itegakken, siidah me tercipta kedamen. Andiko ulina ras senangna, adi kalak si ersenina ersada perarih! (Msm. 133: 1)

Kita Mamre GBKP eme perbapan si tek man Kristus erkiteken enggo iperdameken Kristus dirinta ras IA (bdk. Rom.5:1). Emaka, mari jadilah kita juru-juru dame bas kegeluhenta, subuk bas jabu, gereja. masyarakat, bangsa ras negara bahkan i doni enda alu erlajar arah turi-turin Abram ras Lut. La gia ngasup nampati, nampeti lah gia ula. La gia kita ngasup mpekenasa, nambah cedana lah gia ula. Dalam rangka memaknai Sasaran Pelayanan gerejanta GBKP tahun 2025 enda “Dewasa menerima perbedaan”, sibere dirinta ipake Tuhan lako maba dame janah la jadi sumber sincedai kedamen (sumber konflik). Nina Jesus, “Ketuahen kalak sierbahan perdamen; sabab iakui Dibata me ia anakNa.” (Mat. 5:9)

 

4) DISKUSI

  1. Erpalasken teks/ogenta, kai nge siakap akar penyebab jadina perubaten ibas permakan Abram ras Lut?
  2. Turiken sada konflik (banci bas jabu, gereja, ntah pe lingkungen masyarakat) siidahndu janah kai peran si kemungkinen banci ibahanndu guna ngatasisa.

 

5) Usulan Lagu

 

Pdt. Theodosius Keliat, M.Th.

HP: 0812 6244 0044