0gen : Perbahanen Rasul-rasul 10:1-8
Tema : Spiritualitas Sekalak Bapa
Tujun : Gelah Mamre:
- Ngangkai spiritualitas Kornelius ras aplikasina i bas kegeluhenna.
- Ngasup jadi bapa si erspiritualitas dingen nggeluh alu ngangkai sura-sura Dibata.
10:1 Di Kaisarea ada seorang yang bernama Kornelius, seorang perwira pasukan yang disebut pasukan Italia. 10:2 Ia saleh, ia serta seisi rumahnya takut akan Allah dan ia memberi banyak sedekah kepada umat Yahudi dan senantiasa berdoa kepada Allah. 10:3 Dalam suatu penglihatan, kira-kira jam tiga petang, jelas tampak kepadanya seorang malaikat Allah masuk ke rumahnya dan berkata kepadanya: “Kornelius!” 10:4 Ia menatap malaikat itu dan dengan takut ia berkata: “Ada apa, Tuhan?” Jawab malaikat itu: “Semua doamu dan sedekahmu telah naik ke hadirat Allah dan Allah mengingat engkau. 10:5 Dan sekarang, suruhlah beberapa orang ke Yope untuk menjemput seorang yang bernama Simon dan yang disebut Petrus. 10:6 Ia menumpang di rumah seorang penyamak kulit yang bernama Simon, yang tinggal di tepi laut.” 10:7 Setelah malaikat yang berbicara kepadanya itu meninggalkan dia, dipanggilnya dua orang hambanya beserta seorang prajurit yang saleh dari orang-orang yang selalu bersama-sama dengan dia. 10:8 Dan sesudah ia menjelaskan segala sesuatu kepada mereka, ia menyuruh mereka ke Yope.
- KATA PENARUH
Kata Spiritualitasi buat i bas bahasa Inggris nari e me Spirit si ertina Roh, Kesah, Gegeh ntahsa pe Semangat. Alu bage maka pengertinta kerna kata Spiritualitas e me kalak si nggeluh i bas sada gegeh, ntahsa pe kesah, ntahsa pe sada semangat si sumberna arah kinitekenna. E maka adi ikataken Spiritualitas Sekalak Bapa e ertina kegeluhen sekalak bapa kerina uluna ku bas keselamaten si enggo ialokenna bas Jesus Kristus nari. Jadi sikap geluh bapa ndai nggambarken Spiritualitasna banci iertiken “Kesalehenna” si teridah i bas pengerana ras perbahanenna i bas geluh si teptep wari, subuk i tengah-tengah jabu gereja bage pe tentuna itengah-tengah masyarakat.
Alu bage maka adi lit spiritualitas i bas sekalak bapa banci teridah arah kualitas kegeluhen lebih mehuli asa si enggona, sikap kegeluhenna teridah i bas hubungenna ras Dibata, igejapna ia reh deherna ras Dibata, bage pe teridah ka i bas hubungenna ras kalak si deban, lit kekelengen, iergaina kalak si deban ibas kerina kecibalna. Bagi nina Paulus i bas Epesus 4: 13; kita arus reh dewasana, janah dungna seh kita ku tingkat kedewasan Kristus si serta e. Kalak si lit spiritualitasna kegeluhenna si teptep wari tuhu-tuhu erguna nandangi doni enda janah ngasup ia nggejabken kai erti nggeluh.
- PELIKASI (URAAN) TEKS
I bas teks Perb 10:1 isingetken me maka lit sekalak bapa si tergelar Kornelius ia sekalak komendan i bas pasuken tentera Romawi. Sada legion pasuken Roma jumlahna 6.000 kalak ras ibagi i bas 10 unit (resimen) janah tiap unit lit gelar si khusus. Kelompok si ipimpin Kornelius termasuk ku bas unit si igelari “Pasuken Itali”, janah ia ertanggung jabab sekitar 100 kalak. Selaku komendan pasuken tentuna arus lit nilai lebihna asa si debanna. I bas ayat 2 tangkas ituriken kerna kegeluhen Kornelius ras keluargana. Maka ia ras isi jabuna kalak si tutus eragama, mediate nandangi kalak si deban (nggit ia nampati) ras tetap erbahan komunikasi ras Dibata arah pertoton. Sikap geluh Kornelius enda nuduhken Spiritualitas sekalak bapa i tengah-tengah jabu bage pe i bas masyarakat.
Ayat 3 nuriken kerna kuga Kornelius ndatken sada pengenehenen kira-kira jam 3 karaben. Kemungkinen paksa si e ia sangana ertoto (bdk. Psl 3: 1). Sada pengenehenen bali ras ernipi, janah enda banci saja ialami sangana tertunduh bage pe paksa lolah (ay 10). Janah i bas Pustaka ituriken maka sada pengenehenen banci jadi sanga Kesah Dibata ntah pe si maba berita i bas Dibata nari, umpamana malekat, ngerana man sekalak jelma seh ku bas pusuh si mbagesna si nuduhken alu tangkas kerna kai si arus ikataken ntah idalanken (nen psl 2:17).
Arah kegeluhen Kornelius selaku keluarga si erkemalangen man Dibata (tutus eragama) lit telu hal si banci jadi pelajaren man banta e me:
- Visi si jelas; amin gia Kornelius sekalak Romawi tapi ia la erndobahen i bas kegeluhen secara sosial, ia tetap rukur kerna kesejahteran kalak si deban. Isampatina kalak amin gia lain suku ntah bangsa. Enda kerina ilakokenna selaku kalak si nggeluh i bas sada kewarganegaran si mbaru e me warga kerajan Surga. Sabap keleng ate Dibata e labo terbatas kempak sada suku ntah bangsa, tapi man kerina isi doni enda. (Joh. 3: 16).
- Sangap nggeluh (malem ate); adi erta banci icariken, jabaten ntah pangkat banci iusahaken tapi kemalemen ate labo banci icariken ntah iusahaken. Kesangapen nggeluh e jadi arah litna hubungen si payo ras Tuhan, erkemalangen man baNa jenari ngikutken perentah-perentahNa. (Mas. 128: 1). Kalak si sangap nggeluh e me kalak si nggeluh i bas keleng ate, erbahanca ia tetap semangat i bas ndahiken dahinna amin gia erbage-bage perbeben si man bentasen ras tetap lit pengarapenna dingen saber i bas kai-kai pe (1 Kor. 13: 7).
- Rukur mehuli; kalak si nggejapken kegeluhen enda e me perkuan ate Dibata, maka cara rukur ras perbahanenna pe kempak hal-hal si mehuli, si erguna man jelma si enterem. Meriah ukurna adi geluhna ipakai Tuhan jadi alat si maba pasu-pasu (Saluran berkat). Janah ietehna kai arus idalankenna sue ras si ngena ate Tuhan.
Jadi jelas maka kalak si nggeluh i bas persadan ras Tuhan maka lit spiritualitas geluhna teridah i bas perukuren si mehuli (meteruk rukur), saber, megenggeng, ngenanami kegeluhen i bas meriah ukur (sangap nggeluh), tutus i bas pendahin dingen erguna nandangi jelma si enterem, jenari ietehna kai sura-sura Dibata.
- PENGKENAINA
Motto Mamre cukup mehuli; “Mamre erdiate ras erpemere”. Ungkapen enda labo gelah entabeh ras sikap man beginken, tapi gelah ernanam man sekelewetna. E maka arah tema PA nta sekali enda e me: Spiritualitas Sekalak Bapa cukup penting, sabap i bas Pustaka Si Badia tangkas ituriken maka selaku bapa i tengah jabu lit peran si arus idalanken Mamre si cukup penting e me selaku kepala rumah tangga, imam tengah jabu bage pe pemimpin si ertanggung jabab. Jadi arah litna spiritualitas sekalak bapa itengah jabu maka ngasup kita jadi imam guna negu ras mabai isi jabunta ku Tuhan, kita jadi bapa siterteki i bas kai-kai pe, metunggung jadi usihen erkiteken ertanggung jabab, tutus i bas ndahiken dahin, i bas perpulungen ras dahin adat pe la ketadingen.
Sada contoh si cukup sederhana kerna spiritualitas banci si nen i bas syair lagu kitab ende-enden No. 80: 1
Jesus geluh ni tendingku
Kam me kegeluhenku
Ku endesken me diringku
Seh de paksa sipatku
I bas syair lagu enda si idah sada sikap geluh, pusuh si ngerana, perasan ndeher ras Dibata, hal si abstrak tapi Relegius. Adi si perdiateken kegeluhen bapa (Mamre) paksa genduari maka melala denga kurang teridah Spiritualitasna selaku imam i tengah-tengah jabu, lenga jadi usihen i bas keluarga bage pe perpulungen.
Salah sada pengajaren Tuhan Jesus si ncidahken spiritualitas sekalak bapa nina: “Aku reh labo guna ielai, tapi guna ngelai”. Sikap geluh ngelai teman manusia labo otomatis turah i bas kegeluhen sekalak bapa, tapi justru lit ije spirit, si erbahanca ia ergiah-giah guna ikut i bas dahin pelayanen. Adi labo lit spirit, gegeh/semangat i bas pusuhna nari ugapa pe labo ia ngasup jadi imam itengah-tengah jabu ras labo iangkana kai sura-sura Dibata.
Guna sie lit piga-piga hal si perlu ilakoken gelah teridah spiritualitas sekalak bapa e me:
- Nggit megiken ras patuh man Kesah Si Badia
Selaku bapa (Mamre) kita arus sadar maka gegehta terbatas, e maka adi la kin kita megiken sora Kesah Si Badia, labo kita ngasup ncidahken spiritualitasta. Arah pendahin Kesah Si Badia me si erbahanca kita ngasup jadi imam itengah jabu ras ngangkai kerna sura-sura Dibata. Kesah Si Badia e ngerana man banta arah Pustaka Si Badia kai arus si lakoken i bas geluhta si teptep wari, jenari tutus erkiniteken arah ikut i bas dahin-dahin pelayanen. Bagi Kornelius ras keluargana tutus i bas eragama, tetap nembah man Dibata ras la erngadi-ngadi ertoto ia ku Dibata (ay. 2)
- Nimbak peraten daging ras ndalanken peraten Dibata.
Rasul Paulus i bas suratna man perpulungen Galati nuriken uga biak-biak ras perbahanen si bersumber kubas peraten daging manusia, bage pe peraten Dibata e me buah perbahanen Kesah Si Badia (Gal. 5: 19-22). Proses nimbak sura-sura pusuhta e sendiri labo kita ngasup ndalankenca adi la kin kita megiken pimpinen Kesah Si Badia. Proses pimpinen Kesah Si Badia e berlangsung terus menerus, teptep wari janah kedungenna kegeluhenta jadi kegeluhen si mbaru, janah enda me puncak spiritualitasta selaku kalak si erkiniteken.
- Nggeluh mersan kayu persilang. Mersan kayu persilang alu ngalaken erbage-bage tantangen erpalasken Kata Dibata, seh maka Kesah Si Badia e singajari kita kai kin si arus si lakoken i bas geluhta, keluarganta ras i tengah-tengah gereja ras masyarakat. Alu bage kiniseran si mekelek pe la kita surut i bas erkiniteken, malahen kiniseran e erbahanca kita reh rembakna ras Tuhan
- DISKUSI
- Erpalasken ogenta ndai, turikenlah contoh-contoh si praktis sincidahken spiritualitas sekalak bapa!
- Kai-kai saja nge si idah ntah si gejapken kendala/hambaten si erbahanca spiritualitasta langa teridah?
- USUL ENDE-ENDEN
- KEE GBKP No. 198: 1-3
- KEE GBKP No. 249: 1-3
- KEE GBKP No. 264:1-3
- KEE GBKP No. 183: 1-3
- KEE GBKP No. 80:1, 4, 6
Pdt. Pens. Kasir Purba, S.Th
HP/WA: 081361073551