BAPA SI PAGUH ERKINITEKEN
(KISAH PARA RASUL 10:1-8)
Petrus dan Kornelius
10:1 Di Kaisarea ada seorang yang bernama Kornelius, seorang perwira pasukan yang disebut pasukan Italia.
10:2 Ia saleh, ia serta seisi rumahnya takut akan Allah dan ia memberi banyak sedekah kepada umat Yahudi dan senantiasa berdoa kepada Allah.
10:3 Dalam suatu penglihatan, kira-kira jam tiga petang, jelas tampak kepadanya seorang malaikat Allah masuk ke rumahnya dan berkata kepadanya: “Kornelius!”
10:4 Ia menatap malaikat itu dan dengan takut ia berkata: “Ada apa, Tuhan?” Jawab malaikat itu: “Semua doamu dan sedekahmu telah naik ke hadirat Allah dan Allah mengingat engkau.
10:5 Dan sekarang, suruhlah beberapa orang ke Yope untuk menjemput seorang yang bernama Simon dan yang disebut Petrus.
10:6 Ia menumpang di rumah seorang penyamak kulit yang bernama Simon, yang tinggal di tepi laut.”
10:7 Setelah malaikat yang berbicara kepadanya itu meninggalkan dia, dipanggilnya dua orang hambanya beserta seorang prajurit yang saleh dari orang-orang yang selalu bersama-sama dengan dia.
10:8 Dan sesudah ia menjelaskan segala sesuatu kepada mereka, ia menyuruh mereka ke Yope.
Palas “Spiritualitas” Jesus eme: ” Aku reh labo guna i elai tapi lako ngelai enterem jelma” (Matius 20:28). Spiritualitas Jesus enda ka me pe palas “Spiritulitas” kalak Kristen, ertina, meteruk rukur (Dem keleng ate, erdiate-erpemere).
Kornelius eme sekalak perwira tentera Roma si egalari Komandan “Pasukan Itali” (lit 100 prajurit si ibawahina; adi gundari mungkin gelarna DanTon/Komandan Peleton; simeterukna pangkatna Letnan ntah pe kapten). Ia labo kalak Jahudi tapi ia patuh ras erkineteken man Dibata bagepe mbue nampati kalak si musil/kekurangen(erdiate ras erpemere). Ia ras isi jabuna tutus ersembah/ertoto man Dibata.
I bas sada wari kira-kira jam 3 karaben, arah sada pengenehenen reh sekalak malaikat Dibata ku Kaesarea ngereana man Kornelius nina: “O Kornelius.” Itatap Kornelius malekat e lau dem kebiaren nina, “Kai Tuhan.” Nina malekat e, “Pertotondu enggo ibegiken Dibata. Enggo idahna kai si enggo ibahanndu nandangi kalak si musil, janah enggo ingetNa pe kam. Genduari suruhlah piga-piga kalak ku Jope guna ngelegi Simon si igelari pe Petrus…”(Ayat 3-6)
Bage me ngenca lawes malekat e, idilo Kornelius 2 kalak juak-juakna sekalak prajuritna si tutus ersembah ku Tuhan eme sekalak ajudanna, isuruhna ku Jope bagi si ikatakten malekat ndai man bana. Bageme seterusna kejadin enda, suruh-suruhen Kornelius jumpa ras Petrus pe berkat ku Kaesarea ingan Kornelius ras jumpa ras Kornelius.
Lukas selaku si nulis surat Perbahanen Rasul enda nekanken piga-piga hal kerna Kornelius eme:
– Kerna kesalehen, eme arah tutus ertoto.
– Tutus janah erdiate nandangi kalak musil ras kalak si man sampaten.
– Patuh/ketaaten nandangi kai si isuruh/perentah Dibata (ngelegi Petrus ku Jope bagi si ikataken malaikat).
– Geluhna (Kornelius) erdampak/erpengaruh nandangi sekelewetna (keluarga ras masyarakat lingkunenna).
– Meteruk rukur, ija Kornelius lenga pernah jumpa ras Petrus tapi asum Petrus reh ku Kaesarea, Kornelius (amin pe sekalak perwira, i hormatina Petrus alu mungkuk i lebe-lebena).
Kornelius eme sekalak si labo kalak si ersunat (la kalak Jahudi), igelari pe “kafir” si pemena ngaloken Tuhan Jesus selaku Tuhan tas Juruselamatna tapi kinitekenna si paguh mereken pengaruh man jelma sekelewet.
Tujun kerehen Petrus jumpa ras Kornelius menurut Lukas eme nehken berita kesalamaten man Kornelius ras isi jabuna, bage pe nehken pengajaren man Kornelius ija kesalamaten e arah kiniteken man Jesus ras perkuah ate Dibata ngenca: Jenari berita kesalamaten i bas Jesus Kristus e la saja man kalak Jahudi tapi man kerina jelma tanpa kecuali, termasuk man kalak si “paling saleh” (bagi Kornelius). Keselamaten e la cukup arah kesalehen nggeluh, tapi arus ilengkapi alu nandai Jesus selaku Tuhan ras Juruselamat.
Arah ogenta minggu enda teridah piga-piga sijadi penekanen ras perenungen eme:
1. Sehubungen ras HUT MAMRE pe 23 ken, radu ras tema PJJ nta “Bapa si Paguh Erkiniteken”, man banta Mamre iajuk gelah kita ngusih kegeluhen Kornelius ibas kepatuhenna ersembah ras ertoto man Dibata; ngusih biak Kornelius si erdiate ras erpemere nandangi kalak si man sampaten; ras ngusih Kornelius erperan selaku imam i tengah-tengah jabu ras perbahanenna si erdiate erpemere e tuhu-tuhu erdampak man kalak sinterem
2. Labo saja man bapa, tapi pe man banta kerina. Iajuk pe gelah kita si enggo nandai ras ngaloken Jesus selaku Tuhan banci jadi pribadi si erintgritas ras erkarakter.
3. Arah ogen enda e ncidahken maka keselamaten i bas Jesus e biakna universal (la saja man kalak Jahudi tapi pe man kerina bangsana).
4. Kesalamaten e la bias adi arah perbahanen si mehuli/kesalahenn saja, tapi arus erplasken nandai/ngaloken Jesus selaku Tuhan ras Juruselamat.
5. Patuh ersembah man Tuhan, meteruk ukur, nggit nampati e kerina sada pengataken bujurta man Dibata i bas IA enggo nelamatken kita.
EVALUASI:
Uga pendalakenta erti “Kebebasen’ si jadi aksinta minggu si lewat?
DISKUSI
1. Adi si nen arah karakter Kornelius (bujur,erdiate/melumbar, tutus ertoto, rendah hati), engkai maka isuruh Dibata Kornelius ngelegi Petrus guna reh ku rumahna? Secara kiniteken, Kai kin si kurang denga ibas Kornelius?
2. Ibas HUT Mamre pe 23 ken enda, enggo nge ndia Mamre ngasup ncidahken karakter bagi karakter Kornelius? Adi lenga, kai arus sibahan? (Moria lebe njababsa emaka Mamre erbahan tekadna)
AKSI
Man Moria si Mamrena lenga tutus PA Mamre gelah erbahan percakapen/ngajuk Mamrena reh ku PA Mamre; bage pe man Mamre si tutus gelah maba sekalak Mamre ku PA Mamre minggu si reh enda!
USULEN LAGU
1. KEE GBKP NO: 324:1,3
2. KEE GBKP NO: 329:1-3
3. KEE GBKP NO: 276:1,2,4
4. KEE GBKP NO: 270: 1,3
TOPIK DOA SYAFAAT
1. Ertoto gelah ibas umur 23 tahun mamre GBKP banci reh ngasupna ncidahken karakter bagi karakter Kornelius (tutus ertoto, jadi imam ibas jabu ras masyarakat, meteruk ukur ras eriate-erpemere)
2. Gelah kerina ngawan perpulungen GBKP ngasup ncidahken karakter ras integritasna i tengah-tengah masyarakat (pebue aksi kurangi ngerana)
3. Si turah ibas perpulungen
Pdt. Hermanto Tarigan, M.Th