BIMBINGEN PA MAMRE 10 – 16 Maret 2024

Runggu Muat si Mehuli

Rut 4: 1 – 12

Rut menjadi isteri Boas

4:1 Boas telah pergi ke pintu gerbang dan duduk di sana. Kebetulan lewatlah penebus yang disebutkan Boas itu. Lalu berkatalah Boas: “Hai saudara, datanglah dahulu ke mari, duduklah di sini.” Maka datanglah ia, lalu duduk. 4:2 Kemudian dipilihnyalah sepuluh orang dari para tua-tua kota itu, dan berkata: “Duduklah kamu di sini.” Maka duduklah mereka. 4:3 Lalu berkatalah ia kepada penebus itu: “Tanah milik kepunyaan saudara kita Elimelekh hendak dijual oleh Naomi, yang telah pulang dari daerah Moab. 4:4 Jadi pikirku: baik juga hal itu kusampaikan kepadamu sebagai berikut: Belilah tanah itu di depan orang-orang yang duduk di sini dan di depan para tua-tua bangsa kita. Jika engkau mau menebusnya, tebuslah; tetapi jika engkau tidak mau menebusnya, beritahukanlah kepadaku, supaya aku tahu, sebab tidak ada orang yang dapat menebusnya kecuali engkau, dan sesudah engkau: aku.” Lalu berkatalah ia: “Aku akan menebusnya.” 4:5 Tetapi kata Boas: “Pada waktu engkau membeli tanah itu dari tangan Naomi, engkau memperoleh Rut juga, perempuan Moab, isteri orang yang telah mati itu, untuk menegakkan nama orang itu di atas milik pusakanya.” 4:6 Lalu berkatalah penebus itu: “Jika demikian, aku ini tidak dapat menebusnya, sebab aku akan merusakkan milik pusakaku sendiri. Aku mengharap engkau menebus apa yang seharusnya aku tebus, sebab aku tidak dapat menebusnya.” 4:7 Beginilah kebiasaan dahulu di Israel dalam hal menebus dan menukar: setiap kali orang hendak menguatkan sesuatu perkara, maka yang seorang menanggalkan kasutnya sebelah dan memberikannya kepada yang lain. Demikianlah caranya orang mensahkan perkara di Israel. 4:8 Lalu penebus itu berkata kepada Boas: “Engkau saja yang membelinya.” Dan ditanggalkannyalah kasutnya. 4:9 Kemudian berkatalah Boas kepada para tua-tua dan kepada semua orang di situ: “Kamulah pada hari ini menjadi saksi, bahwa segala milik Elimelekh dan segala milik Kilyon dan Mahlon, aku beli dari tangan Naomi; 4:10 juga Rut, perempuan Moab itu, isteri Mahlon, aku peroleh menjadi isteriku untuk menegakkan nama orang yang telah mati itu di atas milik pusakanya. Demikianlah nama orang itu tidak akan lenyap dari antara saudara-saudaranya dan dari antara warga kota. Kamulah pada hari ini menjadi saksi.” 4:11 Dan seluruh orang banyak yang hadir di pintu gerbang, dan para tua-tua berkata: “Kamilah menjadi saksi. TUHAN kiranya membuat perempuan yang akan masuk ke rumahmu itu sama seperti Rahel dan Lea, yang keduanya telah membangunkan umat Israel. Biarlah engkau menjadi makmur di Efrata dan biarlah namamu termasyhur di Betlehem, 4:12 keturunanmu kiranya menjadi seperti keturunan Peres yang dilahirkan Tamar bagi Yehuda oleh karena anak-anak yang akan diberikan TUHAN kepadamu dari perempuan muda ini!”

Teks : Rut 4: 1 – 12
Tema : Runggu Muat si Mehuli
Tujun : Gelah Mamre:

  1. Meteh maka budaya runggu (musyawarah) enggo lit bas jaman bangsa Israel bas Padan si Ndekah.
  2. Ngasup ngergaken dingen njagai budaya runggu baik bas gereja, adat ntah masyarakat.

  1. KATA PENARUH
    Runggu eme salah sada budaya kalak Karo guna ercakap-cakap, ngerencanaken kerna sada hal dingen muat keputusen si mehuli. Runggu ilakoken kune lit sura-sura ngelakoken dahin-dahin kerja, subuk dahin meriah entah pe erceda ate. I bas budaya runggu iundang me sangkep nggeluh i bas jabu sukut si mada kerja eme sembuyak, kalimbubu ras anak beru.
    I bas perdalinen runggu megati turah perbedan pendapat si banci mahanca perdalinen runggu e justru mahanca turah perjengilen. Runggu si kin arusna muat keputusen si mehuli megati mahanca turah perpecahen. Si mahanca perdalinen kerja e lanai erdalan alu ratur. Arah PA Mamre sekali enda ibabai me mamre guna erlajar budaya runggu si payo arah Rut 4: 1 – 12.
  2. URAIAN TEKS
    Rut 4: 1 – 12 enda nuriken kerna kelanjuten percakapen Boas ras Rut I bas pasal 3. Ija Rut mindo penebusen kerna tanggungjabab Boas nandangi dirina rikutken kebudayan kalak Jahudi. I bas budaya kalak Jahudi lit istilah “goel” si ertina penebus. Kata “goel” enda lit ibelasken I bas Kitab Rut 20 kali. Sidlow Baxter, nuriken maka budaya “goel” enda ipake guna nebus erta senina, erbahan pembalasen guna kematen senina si ibunuh kalak ras nebus ndehara I bas senina enggo mbalu.
    Percakapen Boas I bas Rut pasal 3 eme kerna penebusen kerna taneh keluarga Elimelek bagepe kerna Rut si jadi tanggung jabab Boas rikutken perkade-kadenna ras Elimelek. Erdandanken tanggungjabab enda ibahan Boas me runggu I bas kutana guna muat sada keputusen si mehuli.
    Erpalasken Rut 4: 1 – 12 enda lit piga-piga poin penting si jadi penekanen, e me:
    a) Pulung I bas ingan runggu (ay. 1)
    I bas menaken pasal 4 ituriken maka runggu ibahan I bas ingan runggu i bas kuta e i tengah kerabangen (ay.1). Guna erbahan sada runggu tentuna iperluken ingan si sikap guna ercakap-cakap. Sebab kenyamanen ingan guna ercakap-cakap ikut empengaruhi proses perdalinen runggu. Ertina maka runggu labo sada dahin si banci ilakoken alu mekarus. Tapi harus ilakoken alu tutus. Alu bage perlu isikapken ingan runggu si nyaman guna ercakap-cakap. Seh makana runggu e banci erdalan alu mehuli dingen banci ibuat sada keputusen si mehuli.
    b) Tata cara runggu si payo (ay. 2-8)
    Runggu sibahan Boas enda ihadiri sangkep nggeluh Elimelek bagepe penatua-penatua kuta. Enda nuriken maka I bas runggu siterpenting eme “arih-arih” gna muat keputusen si mehuli. Labo ngedepanken sura-sura pribadi. I bas nehken pendapat pe iperluken cara sitepat guna nehken pendapat. Labo banci alu sora megang dingen lanai Si ergan. Dingen perlu ka pe iperdiateken kenyamanen kalak si megi-megi.
    I bas ayat 3 ituriken maka Boas emperdiateken kerina peserta runggu, kenca idahna nggo kundul kerina peserta runggu makana ibenakenna ngerana nuriken kerna si man runggunken. I bas ia nuriken kerna kecibal keluarga Naomi ipakekenna bahasa si la menyinggung kalak sideban. Seh makana respon keluarga Elimelek kerna kai siituriken Boas eme respon si mehuli. Simahanca runggu e pe erdalan alu mehuli.
    c) Keputusen Runggu (ay. 9-12)
    Arah runggu siibahan Boas iputusken me maka Boas si nebusi erna Naomi rikut pe ngempoi Rut. I bas keputusen enda irangkum Boas alu mehuli alu isaksiken penatua-penatua kuta. Enda ibahanna alu tujun segelahna kai si enggo iputusken harus iergaken alu mehuli. Janah labo sada bentuk keputusen sepihak tapi keputusen siiputusken ras-ras.
    Ituriken maka Boas tuhu-tuhu ertanggungjabab kerna keputusen runggu si enggo itetapken alu muat Rut jadi ndeharana. Komitmen I bas ndalanken hasil runggu enda maba kiniulin seh maka kesusuren Boas ras Rut masuk ku bas silsilah ketubuhen Jesus (Matius 1:7). Dingen arah keputusen runggu enda keselamaten la terjeng man kalak Jahudi saja tapi bersifat universal man kerina jelma.
  3. PENGKENANA
    I bas perdalinen pelayanen gereja GBKP runggu eme cara guna muat keputusen si mehuli. Erdandanken si e maka Mamre harus jadi contoh guna ngergaken runggu bagepe keputusen runggu. Terkhusus I bas perdalinen Musyawarah Warga Sidi Runggun, Mamre harus reh, proaktif dingen berkontribusi positif bas kegiaten Musyawarah Warga Sidi Runggun. Alu bage kehadiren Mamre bagepe sumbangsih Mamre banci mabai perdalinen pelayanen gereja maba dampak si positif dingen ernanam kempak jelma si enterem. Bagepe kerina materi si lit I bas musyawarah ngawan banci jadi pasu-pasu i bas aspek kegeluhen, subuk I bas keluarga, gereja ras masyarakat.
    Bageka pe I bas jabu, Mamre harus ngasup membudayaken “arih-arih” jadi salah sada metode guna ndarami solusi I bas erbage-bage persoalen i tenga jabu. Mamre labo jadi kepala keluarga si otoriter alu ngedepanken pendapatna jine dingen la nggit megiken pendapat kalak sideban. Tapi Mamre harus berkarakter kooperatif (kerja sama) ras ngasup ngergaken dingen mengayomi kerina anggota keluarga.
  4. DISKUSI
    1) Erpalasken Rut 4: 1 – 12, uga kidekah enda perdalinen runggu si jadi I bas kegeluhenta?
    2) Kai-kai saja nge si erbahanca perdalinen runggu la erdalan alu mehuli?
  5. USULEN ENDE-ENDEN
    1) KEE GBKP No. 192: 1 – 3
    2) KEE GBKP No. 209: 1 – 2
    3) KEE GBKP No. 249: 1 – 2
    4) KEE GBKP No. 445: 1 –
    5) KEE GBKP No. 424: 1 – 3

Pdt. Berandes Ginting, S.Th., M.Psi.
HP/WA: 0812 6905 4130