BIMBINGEN PA MAMRE 30 APRIL – 6 MEI 2023

Teks       : Matius 6:25-34

Tema     : Ola Aru Atendu

Tujuan   : Gelah Mamre:

  • Ngangka pengajaren Tuhan Jesus kerna ula aru ate nandangi kebutuhen doni enda sabab Dibata nge si merekenca man sindarami la
  • Ula erkiteken eraru ate nandangi kebutuhen doni enda piah dungna sakit jasmani ras rohani

Metode               : Diskusi

Hal kekuatiran
6:25 “Karena itu Aku berkata kepadamu: Janganlah kuatir akan hidupmu, akan apa yang hendak kamu makan atau minum, dan janganlah kuatir pula akan tubuhmu, akan apa yang hendak kamu pakai. Bukankah hidup itu lebih penting dari pada makanan dan tubuh itu lebih penting dari pada pakaian? 6:26 Pandanglah burung-burung di langit, yang tidak menabur dan tidak menuai dan tidak mengumpulkan bekal dalam lumbung, namun diberi makan oleh Bapamu yang di sorga. Bukankah kamu jauh melebihi burung-burung itu? 6:27 Siapakah di antara kamu yang karena kekuatirannya dapat menambahkan sehasta saja pada jalan hidupnya? 6:28 Dan mengapa kamu kuatir akan pakaian? Perhatikanlah bunga bakung di ladang, yang tumbuh tanpa bekerja dan tanpa memintal, 6:29 namun Aku berkata kepadamu: Salomo dalam segala kemegahannyapun tidak berpakaian seindah salah satu dari bunga itu. 6:30 Jadi jika demikian Allah mendandani rumput di ladang, yang hari ini ada dan besok dibuang ke dalam api, tidakkah Ia akan terlebih lagi mendandani kamu, hai orang yang kurang percaya? 6:31 Sebab itu janganlah kamu kuatir dan berkata: Apakah yang akan kami makan? Apakah yang akan kami minum? Apakah yang akan kami pakai? 6:32 Semua itu dicari bangsa-bangsa yang tidak mengenal Allah. Akan tetapi Bapamu yang di sorga tahu, bahwa kamu memerlukan semuanya itu. 6:33 Tetapi carilah dahulu Kerajaan Allah dan kebenarannya, maka semuanya itu akan ditambahkan kepadamu. 6:34 Sebab itu janganlah kamu kuatir akan hari besok, karena hari besok mempunyai kesusahannya sendiri. Kesusahan sehari cukuplah untuk sehari.”

  1. KATA PENARUH

Erbage-bage masalah (penurunen penghasilen, la erdahin, ingan tading si la layak, penyakit si ialami, kuatir kerna masa depan, rsd.) banci jadi stressor stressor psikososial adi la iatasi alu mehuli. Cemas, aru ate, merawa, bingung, rsd., e me hal si wajar ras alamiah asum kita ngalaken erbage-bage perbeben i bas kegeluhen, si paling penting ula berlebihen ras berkepanjangan (kai pe adi enggo pake “sa” la mejile, kecuali angsa). It’s OK to be no OK!

Setiap jelma pasti pernah mengalami kuatir entah pe stress, i bas jumlah si kitik banci alu murah siatasi. Tapi adi enggo mbelin ras berkepanjangen banci lit dampak negatif si itimbulkenna. Stress – kuatir lit dua dampakna bas kegeluhen:

  1. Dampak positif: disebut EUSTRESS, memotivasi sesekalak jelma guna erbahan si mehuli ras erdampak positif man karakter, kegeluhen ras memacu potensi terbaik i bas diri.
  2. Dampak negatif: disebut DISTRESS, erbahanca turah kiniseran, gangguan relasi, fungsi, produktivitas ras erbahanca muncul gangguan kesehaten jiwa subuk cemas (ansietas), depresi, psikotif, skizofrenia, bipolar ras gangguan kejiwaan si debanna.

Emaka perikop enda ngajari kita gelah beluh njagai perukurenta gelah sehat ka kita secara jasmani dingen arah si e reh ergunana geluhta.

  1. PELIKASI (Uraian) Teks

Perikop ta lit denga kaitenna ras bagin sebelumnya ay. 24. Dua hal enda ngerana kerna materi. Kata sambung “perban si e – karena itu” diawal ay. 25 ncidahken maka Mat. 6:25-34 merupakan kelanjuten, tepatna aplikasi Mat. 6:24. I ja kalak si tetap ernalem man Tuhan, labo man dua tuan, pasti la pediatna dirina ikuasi aru ate.

Kai si ijarken Jesus i bas perikopta enda, tentu saja labo berarti la perlu kita memikirkan kebutuhenta wari lepas wari. Memikirkan sesuatu tentu berbeda ras mengkuatirken hal tsb.

Kuatir si berlebih seri ertina, la kita ngendesken geluhta man Dibata (ay. 30). Teks enda pe labo melarang kita guna erdahin erbintuas guna ngelitken kebutuhenta ras mpersiapkan masa depanta. Sabab lit ka ajaren, melarang kalak Kristen guna erbahan perencanaan kerna masa depan. Dibata erkuasa ncukupi kebutuhen geluhta alu kerja kerasta ras perencanaan geluhta si mehuli. Labo ka situtupi kemalasenta alu jargon-jargon rohani, “Ernalem tetap man Tuhan” entah pe “Tenang i bas pemeliharaanNa”. Larangen ula er aru ate muncul telu kali i bas ay 25, 31 ras 34. Teluna ibenaken alu kata sambung “perban si e/emaka” (bhs. Ind.: “Karena itu”). Lit telu alasen ngkai maka la banci kita er-aru ate:

Si pemena, perban Dibata si isembah kita, Dibata si dem alu keleng ate, si tetap ncukupi kebutuheta alu caraNa si luar biasa. I bas ay. 25 Tuhan Jesus ngatakenca ula aru ateta kerna kebutuhen pokokta (nakan, inemen ras uis). Sabab ergan kesah asa nakan, janah ergan kula asa uis. Kulanta, kesahta, enggo iselamatken Tuhan Jesus alu pengorbanenNa i kayu persilang, tentu saja kerna pangan, inemen, rikutken peruista rsd pasti icukupiNa.

Si peduaken, ndauh ergan kita asangken tinepa Dibata si deban (ay. 26c & 30). I jenda Tuhan Jesus make contoh perik-perik si kabang ras bunga ncole. Walaupe la ia merdang, rani, labo mpepulung persedian, tapi tetap nge ia man ibahan Tuhan. Adi Dibata pe, ipeliharaNa perik-perik si kabang, pasti Dibata pe tetap memelihara geluhta, si ibereken Tuhan gegeh, kesehaten, ras kepentaren guna erdahin. Ndauh sikapen ras ergan kita asangken perik-perik si kabang. Contoh si deban pe ibahan Jesus, bunga ncolei mbalmbal. Si nimaksudken Jesus i jenda e me bunga Anemone si mbue kel idapeti lereng gunung i bas bulan Februari – Maret i Palestina alu warna unguna si mejile. Ndauh jilen bunga ncole asangken paken Raja Salomo si she kel bayakna. Ertina, bunga Anemone (bunga ncole) si kentisik ngenca nggeluh, sendah lit pagi-pagi enggo melus, janah iambeken ku api sebage bahan bakar, sikap ibahan Tuhan. Kerina e erkiteken perkuah Tuhan, sabab bunga ncole la erdahin ras la ertenun guna ndatken pekenna. Emaka tegas nina Tuhan Jesus, “adi dukut-dukut si si sendah nggeluh pagi iambekken ku bas api pe bage jilena ibahan Dibata, apai ka kam!”

Si peteluken, aru ate la pernah ndungi masalah, malah kebalikenna. Aru ate mpeturah erbage masalah. Alu aru ate umur geluh manusia la banci ipegedang, Ayub 3:25. Aru ate labo banci nampati guna perbebenta si wari pepagi, tapi enggo pasti ncedai geluhta sepanjang wari e. Semakin kita eraru ate reh beratna perbeben si ialami kita. Bahkan perikop ndai jelas ngatakenca labo ngasup sitambahi umurta arah eraru ate.

Si peempatken, maka kalak si er-aru ate e me kalak si la nandai Dibata. Berarti adi lit kekuatirenta seri ertina lenga sitandai ras lenga imani Dibata si tetap njayam ras ncukupken kai si perlu man banta.

Emaka kai si arus ilakoken kita? Tuhan Jesus mpersingeti ajar-ajarNa, termasuk kita, guna ndarami lebe Kinirajan Dibata janah ndalanken kai si ngena ate Dibata. Ertina, iajuk kita gelah fokus ku hal si deban si lebih penting asangken kiniarunateta. Sebab adi terpaku kita ku bas kiniarunateta, la kita banci ndalani kegeluhenta alu maksimal ras berkualitas selaku anak-anak Dibata. lajuk kita gelah fokus ku Kinirajan Dibata, maksudna, ukurkenlah ras teklah maka Dibata alu caraNa si luar biasa pasti ncukupken kerina kebutuhen anak-anak si ikelengiNa. Erkiteken si e maka dahikenlah kai pe dahin si mehuli si enggo ipercayaken Dibata man banta alu tutus, jujur ras berintegritas, gelah arah pendahin ras pengkebet geluhta (labo hanya soal tutus ku gereja ras melayani) gelar Dibata tetap ipermuliaken. Sabab lit ka Mamre erkiteken ngelitken kebutuhen geluh enda la nari ingetna ersembah man Tuhan, bahkan arah pendahinna pe ia menghalalkan secara cara.

  1. PENGKENAINA

Rikutken salah sada sumber, maka pinakit e 90% terjadi erkiteken pikiren nari, sedangken 10%-na terjadi erkiteken pola makanan sehari-hari. Emaka arus terbeluh kita njagai perukurenta. Jelas arah perikop bahan PA Mamre sekali enda pe, Tuhan Jesus ngelumbaken man banta, lawanlah kiniarun ate si berlebihan ras berkepanjangan alu fokus kita ku bas keleng ate Dibata nandangi geluhta, janah geluhkenlah geluhta guna kemulian gelar Dibata.

Selain latihen pertendin si arus ilakoken kita, e me tek nandangi pemeliharan Dibata nandangi keperlun geluhta ras ndalanken pendahinta rikutken si ngena ateNa, maka i jenda itambahi kami alu metode entah pe manajemen stress secara ringkas rikutken lImu Kesehatan Jiwa, e me “melepaskan diri” ras “bertindak sesuai nilai”.

  • GROUNDING

Grounding adalah manajemen stres dengan berfokus pada kehidupan saat ini (present moment, here and now). Bayangkan kita sedang berada di atas pohon dan tiba tiba terjadi badai, hujan lebat, angin kencang, petir. Apabila kita tetap berada di atas pohon maka kita dalam bahaya, bisa jatuh dan terluka. Cara paling aman yang dapat dilakukan adalah turun ke bawah pohon dan menjejak di tanah, ini yang disebut Grounding. Dalam kehidupan sehari hari kita sering juga mengalami Badai Emosi yaitu saat ada pikiran dan perasaan yang berat seperti kenangan masa lalu yang menyakitkan, kekhawatiran akan masa depan atau berbagai perasaan negatif saat ini seperti marah, kesal, sedih, cemas, gelisah. Grounding juga akan membuat keadaan kita lebih aman saat muncul badai emosi tersebut.

Langkah-langkah:

  1. Ketahui perasaan dan pikiran saat ini
  2. Atur pernafasan dengan menarik nafas dalam, tahan dan mengembuskannya perlahan
  3. Tekan telapak kaki ke lantai secara perlahan
  4. Rentangkan lengan ke kiri dan kanan secara perlahan kemudian kepalkan di depan dada
  5. LIHAT 5 benda yang ada di sekitar, fokus dan beri nama benda tersebut
  6. SENTUH 4 benda yang ada di sekitar, fokus dan deskripsikan seperti apa bentuk, tekstur, keras lunaknya dan permukaannya
  7. DENGAR 3 suara yang ada di sekitar, fokus dan beri nama suara apa itu
  8. KECAP 2 rasa dari makanan/minuman yang ada di mulut deskripsikan rasa, panas dinginnya
  9. CIUM 1 aroma/bau yang tercium, deskripsikan aroma/bau yang dirasakan tersebut
  10. Setelah itu fokus dan lakukan kembali kegiatan yang sedang dikerjakan, perhatikan orang orang sekitar dan apa yang ada di sekeliling
  • MELEPASKAN DIRI

Setiap orang berusaha untuk menghilangkan pikiran dan perasaan yang berat dengan berbagai cara. Cara-cara yang lazim antara lain: membentak, mencoba tidak memikirkan, menghindari orang. tempat, situasi, tidak keluar kamar, mengisolasi diri, menyerah, merokok, minum alkohol, narkoba, bertengkar, menyalahkan diri sendiri, dll. Tetapi saat mencoba menghilangkan pikiran dan perasaan yang berat tersebut, yang terjadi justru hidup menjadi lebih buruk.

Ada cara yang dapat digunakan agar kita bisa terlepas dari pikiran dan perasaan yang berat yaitu teknik melepaskan diri dengan langkah-langkah sebagai berikut:

  1. RASAKAN pikiran dan perasaan yang berat (sulit) itu.
  2. NAMAI perasaan dan pikiran yang berat itu, misalnya: ini ada rasa tertekan di dada, ini kepalaku terasa berat, ini kenangan yang menyakitkan, ini rasa takut akan masa depan, ini pikiran sulit tentang masa lalu, ini amarah, ini pikiran sulit tentang keluarga saya, dll. Tambahkan frasa “saya merasa’ pada nama dari pikiran dan perasaan yang berat itu, sehingga menamainya menjadi: saya merasa ini rasa tertekan di dada, saya merasa ini kepala saya berat, saya merasa ini adalah marah, saya merasa ini rasa tidak nyaman di perut, saya merasa ini pikiran tentang yang saya takutkan, dll.
  3. Langkah berikutnya adalah BERFOKUS KEMBALI pada kegiatan Anda, apakah itu memasak, makan, bermain, mencuci, atau berbincang dengan teman dan MENGHIDUPI penuh kegiatan tersebut; BERI PERHATIAN PENUH kepada Orang di sekitar Anda, siapa pun itu, dan kegiatan Anda, apa pun itu.
  • BERTINDAK SESUAI NILAI

Nilai-nilai Anda menggambarkan Anda ingin menjadi orang seperti apa dan cara Anda memperlakukan diri serta dunia di sekitar Anda. Nilai nilai hidup itu antara lain: baik, peduli, murah hati, mendukung, banyak membantu, sabar, bertanggung jawab, melindungi, disiplin, bekerja keras, berdedikasi, berani, teguh, penuh maaf, penuh syukur, setia, terhormat, menghormati, dapat dipercaya, adil, dl., (termasuk nilai-nilai kristiani yang diajarkan di dalam Alkitab; mengasihi, bersukacita, bekerjasama). Dalam menghadapi krisis dalam kehidupan maka kemungkinannya ada 2 yaitu: mendekati nilai atau menjauhi nilai.

Langkah-langkah yang dilakukan adalah:

  1. Tuliskan nilai-nilai penting dalam hidup Anda.
  2. Perhatikan situasi sulit yang sedang Anda hadapi.
  3. Lakukan pendekatan: UBAH YANG DAPAT DIUBAH, TERIMA RASA SAKIT YANG TIDAK DAPAT DIUBAH, DAN JALANKAN NILAI ANDA.
  1. DISKUSI
    1) Darami lebe Kinirajan Dibata ras ndalanken si ngena ateNa maka icukupiNa kai si perlu man bandu (ay. 33). Uga pemahamenndu kerna ayat enda? Payo nge icukupi Tuhan kai si iperlukenndu?
    2)Pernah nge alamindu aru ate, termasuk aru ate siberlebihen ras siberkepanjangen? Uga carandu mengatasisa?
  • USULEN ENDE ENDEN
  • KEE GBKP No. 202:1, 3
  •  KEE GBKP No. 199:1, 4
  • KEE GBKP No. 209:1-
  • KEE GBKP No. 282:1 -2
  • KEE GBKP No. 315:1-2

Pdt. Larena br Sinuhadji, M.Th. & dr. Lahargo Kembaren, Sp.KJ

HP/Wa O81397088873