Gaya Kerja Mamre I Bas Pandemi (Ekonomi)
Teks : Kejadin 30:37-43
Tema : ERDAHIN ALU PENTAR
Tujun : Gelah Mamre:
- Ngidah ketutusen ate Jakup singgit erlajar ras erdahin segelah rulih pendahinna.
- Meteh maka usaha si maksimal (kerja keras) pasti nge rulih, palasna mejingkat erdahin alu make pemeteh ras kepentaren.
Metode : Diskusi
30:37 Lalu Yakub mengambil dahan hijau dari pohon hawar, pohon badam dan pohon berangan, dikupasnyalah dahan-dahan itu sehingga berbelang-belang, sampai yang putihnya kelihatan. 30:38 Ia meletakkan dahan-dahan yang dikupasnya itu dalam palungan, dalam tempat minum, ke mana kambing domba itu datang minum, sehingga tepat di depan kambing domba itu. Adapun kambing domba itu suka berkelamin pada waktu datang minum. 30:39 Jika kambing domba itu berkelamin dekat dahan-dahan itu, maka anaknya bercoreng-coreng, berbintik-bintik dan berbelang-belang. 30:40 Kemudian Yakub memisahkan domba-domba itu, dihadapkannya kepala-kepala kambing domba itu kepada yang bercoreng-coreng dan kepada segala yang hitam di antara kambing domba Laban. Demikianlah ia beroleh kumpulan-kumpulan hewan baginya sendiri, dan tidak ditempatkannya pada kambing domba Laban. 30:41 Dan setiap kali, apabila berkelamin kambing domba yang kuat, maka Yakub meletakkan dahan-dahan itu ke dalam palungan di depan mata kambing domba itu, supaya berkelamin dekat dahan-dahan itu. 30:42 Tetapi apabila datang kambing domba yang lemah, ia tidak meletakkan dahan-dahan itu ke dalamnya. Jadi hewan yang lemah untuk Laban dan yang kuat untuk Yakub. 30:43 Maka sangatlah bertambah-tambah harta Yakub, dan ia mempunyai banyak kambing domba, budak perempuan dan laki-laki, unta dan keledai.
KATA PENARUH
I bas bena-benana ijadiken Dibata manusia minter ipasu-pasuNa “Ertuahlah jadi nterem, demi dingen taluken doni enda, kuasai kerina nurung, perik-perik i awang-awang, kerina rubia-rubia i daraten” (Kej. 1:28). Bagepe kenca manusia ndabuh ku bas dosa, nina Dibata… “Terpaksa kam latih erdahin ngusahaisa kidekah geluhndu, gelah banci iberekenna cukup nakanndu” (Kej. 3:17b). Tuhu-tuhu teridah maka Dibata tetap encidahken keleng ateNa ras simereken serpang pulah anem gia manusia enggo ndabuh ku bas dosa. Dibata tetap mereken kesempaten man manusia guna erdahin e me nguasai, ngusahai, njagai ras mpekena-kena doni enda segelah mereken ulih man manusia. Jadi erdahin sendalanen ras ulih, arah erdahin maka ndatken ulih. I bas erdahin e pe arus terbeluh, e me alu makeken pemeteh ras kepentaren segelah tama guna man diri sendiri ras man kalak si deban.
URAIAN TEKS/ TAFSIREN
I bas teks si jadi bahan PA Mamre sekali enda erlajar kita arah dua kalak siisingetken e me Laban ras Jakub.
- Laban e me mama Jakub erkiteken Laban erturang ras Ribka nande Jakub. Anakna lit dua kalak diberu si Lea ras Rahel. Laban ndatken ulih si erbahanca ia bayak, mbue asuh-asuhenna erkiteken pendahin beberena Jakub. Ertina, Laban ndatken ulih labo arah gegeh ras pendahinna jine tapi arah kalak si deban.
- Jakub e me anak Isak ras Ribka, tupung tading ras mamana Laban mejingkat ras tutus kel atena erdahin nampati mamana. Dahinna paksa si e e me mpermakani asuh-asuhen biri-biri ras kambing. I bas kejingkaten ras ketutusen ate Jakub erdahin e me idatkenna ulihna, tuhu-tuhu nggo mbue asuh-asuhen mamana Laban. Anem gia l bas Jakub erdahin e lit ka nge perbeben erkiteken mamana la engkunduli ranan. Tapi la e erbahanca urak ketutusen Jakub I bas ndahiken dahinna. Tapi I bas paksana nina Jakub man mamana “Ope denga aku i jenda sitik ngenca ertandu; genduari nggo ndauh kal erbuena, em perban nggo ipasu-pasu TUHAN kam erkite-kiteken aku. E maka nggo seh paksana aku erdahin quna diringku jine” (Kej. 30:30). I jenda pe teridah maka Jakub sekalak si erkiniteken ras pentar. Jakub ngaku maka sangap ia I bas pendahinna e me erkiteken pemasu-masun TUHAN ras Jakub ngukurken kerna kegeluhen jabuna e me masa depan jabuna jadi jabu si tuhu-tuhu njayo. Jakub pe kalak si nggit arih-arih kuga maka teng-teng ras kuga maka payo iakap mamana, seh kedungenna maka ersada arihna kerna pengalon Jakub ras mamana arah pendahin siidahiken Jakub. I bas enggo ersada arih e, Jakub alu dem kepentaren bagi siituriken I bas ogenta idahikenna. Secara manusia, metahat siakap ngatusi kerna sinilakoken Jakub ras ulihna. Alu muat dahan kayu dalu-dalu ketapang sirimpaga, ikulitina dahan-dahan e maka mekambing. Iamparkenna dahan-dahan e i lebe-lebe asuh-asuhen i bas inganna inem. Itamakenna i je sabap asuh-asuhen kawin sanga ia reh ku je minem. E maka sanga kambing e kawin i lebe-lebe dahan-dahan e, anakna mekambing, mbiring ntah meruntik.” Si penting I jenda e me Jakub makeken pemeteh ras kepentarenna kasa gegeh ras ngasupna lit. Dahin siidahiken Jakub I pasu-pasu Dibata. Sabab bena-benana nari pe Jakub ngaku man mamana nina “perban nggo ipasu-pasu TUHAN kam erkite-kiteken aku. Bageka me kita ngantusi kerna pendahin Jakub. Sura-sura Jakub guna ndatken kinilitenna pe ilakokenna alu erdahin, pemeteh ras kepentarenna si lit. Dahin siidahikenna alu kepentaren ikuhi alu pasu-pasu TUHAN maka nggo merih asuh-asuhen. Jadi teridah tuhu maka i bas Jakub ndahiken dahin e lanai itanggungina. Kasa gegeh, kengasupen ras kepentaren si lit i bassa ipekerina. Alu bage maka ulihna pe tuhu-tuhu erbahanca Jakup jadi kalak si seh bayakna. Melala asuh- asuhenna, suruh-suruhenna, untana ras kaldena.
Arah dua kalak enda teridah maka kalak si erkemalangen man Dibata, tutus erdahin, mejingkat erdahin ras pentarI bas ndahiken dahin nge si ngaloken pasu-pasu idur Dibata nari. E me orat geluh Jakub, tapi Laban la bage, ngaloken ulih arah kalak si deban e maka kedungenna nggo sangapen kegeluhen beberena/kelana Jakub.
APLIKASI
I bas paksa-paksa pandemi Covid-19 ntah pe i bas paksa-paksa kecibal kegeluhen la bagi semalna, lit perbeben ntah rungga-rungga i bas pendahin. Banci jadi pe mesera ndarami dahin, lit ka pe ipengadi i bas dahinna nai, binaga kurang lakona ras sidebanna. I bas kecibal sibagenda rupana, rikutken oratenta i bas PA Mamre sekali enda Jadi sue ras tema “Erdahin Alu Pentar” mpersingeti Mamre segelah ngangkai turi-turin kearusen geluh. Erlajar kita arah orat geluh Jakub, anem gia si jadi la bagi sura-surana, Jakub la peltep pengarapen ras usahana. Jakub tetap erkiniteken man Dibata, Jakub tetap saber, Jakub tetap ndahiken dahin alu mejingkat, tutus ras makeken kepentarenna si lit. Ulihna ipasu-pasu Dibata pendahinna. Jadi selaku kalak si erkiniteken, man banta Mamre segelah tetap tutus i bas kiniteken. Pindo kepentaren i bas Dibata nari, nggit ercakap ras teman kerna dahin ntah usaha kai banci ilakoken I bas paksa-paksa si la bagi ukur. Ertina, kuga gia sangatna perbeben e, rungga-rungga siman alanken, tek kita maka pasti lit serpang pulah. I bas litna nuate ntah paksa kita ndahiken sada dahin, tentuna dahin si sue ras si ngena ate Dibata maka sidahikenlah alu mejingkat, tutus, kasa gegeh kengasupen, kepentaren ras erkemalangen man Dibata. Alu bage maka ndatken ulih me kita.
- DISKUSI
- Turiken kai-kai saja nge si erbahanca maka Jakub rulih i bas pendahinna?
- Turiken pengalamenndu i bas ndahiken dahinndu sedekah enda!
- USULEN LAGU
- KEE GBKP NO. 255:1,4
- KEE GBKP NO. 381:1, 4
- KEE GBKP NO. 222:1
- KEE GBKP NO. 194:1, 2
Pdt. DR. Kalvinsius Jawak
HP. 0813 6141 9249