Bimbingen Bahan PA Moria, 24 – 30 Oktober 2021

ERBAHAN PERUBAHAN

(Nasionalisme, Sumpah Pemuda Reformasi)

TUJUN: Gelah Moria:

  • Ngeteh perubahan-perubahen si ibahan Josia.
  • Mpelimbarui dirina, jabu, Gereja, rassekelewetna.

METODE PA: Aksi

2 Raja-raja 23: 1 – 15
Pembaharuan yang dilakukan Yosia

23:1 Sesudah itu raja menyuruh orang mengumpulkan semua tua-tua Yehuda dan Yerusalem.
23:2 Kemudian pergilah raja ke rumah TUHAN dan bersama-sama dia semua orang Yehuda dan semua penduduk Yerusalem, para imam, para nabi dan seluruh orang awam, dari yang kecil sampai yang besar. Dengan didengar mereka ia membacakan segala perkataan dari kitab perjanjian yang ditemukan di rumah TUHAN itu.
23:3 Sesudah itu berdirilah raja dekat tiang dan diadakannyalah perjanjian di hadapan TUHAN untuk hidup dengan mengikuti TUHAN, dan tetap menuruti perintah-perintah-Nya, peraturan-peraturan-Nya dan ketetapan-ketetapan-Nya dengan segenap hati dan dengan segenap jiwa dan untuk menepati perkataan perjanjian yang tertulis dalam kitab itu. Dan seluruh rakyat turut mendukung perjanjian itu.
23:4 Raja memberi perintah kepada imam besar Hilkia dan kepada para imam tingkat dua dan kepada para penjaga pintu untuk mengeluarkan dari bait TUHAN segala perkakas yang telah dibuat untuk Baal dan Asyera dan untuk segala tentara langit, lalu dibakarnyalah semuanya itu di luar kota Yerusalem di padang-padang Kidron, dan diangkutnyalah abunya ke Betel.
23:5 Ia memberhentikan para imam dewa asing yang telah diangkat oleh raja-raja Yehuda untuk membakar korban di bukit pengorbanan di kota-kota Yehuda dan di sekitar Yerusalem, juga orang-orang yang membakar korban untuk Baal, untuk dewa matahari, untuk dewa bulan, untuk rasi-rasi bintang dan untuk segenap tentara langit.
23:6 Dibawanyalah tiang-tiang berhala dari rumah TUHAN ke luar kota Yerusalem, ke sungai Kidron, lalu dibakarnya di situ dan ditumbuknya halus-halus menjadi abu, kemudian dicampakkannyalah abunya ke atas kuburan rakyat jelata.
23:7 Ia merobohkan petak-petak pelacuran bakti yang ada di rumah TUHAN, tempat orang-orang perempuan bertenun sarung untuk Asyera.
23:8 Disuruhnyalah datang semua imam dari kota-kota Yehuda, lalu ia menajiskan bukit-bukit pengorbanan, tempat para imam itu membakar korban, dari Geba sampai Bersyeba; dirobohkannya pula bukit-bukit pengorbanan di pintu-pintu gerbang yang ada dekat lobang pintu gerbang Yosua, penguasa kota itu, yang ada pada sebelah kiri kalau orang memasuki pintu gerbang kota itu.
23:9 Tetapi para imam bukit-bukit pengorbanan itu tidak boleh naik ke mezbah TUHAN di Yerusalem, hanya mereka boleh memakan roti yang tidak beragi di tengah-tengah saudara-saudara mereka.
23:10 Ia menajiskan juga Tofet yang ada di lembah Ben-Hinom, supaya jangan orang mempersembahkan anak-anaknya sebagai korban dalam api untuk dewa Molokh.
23:11 Dibuangnyalah kuda-kuda yang ditaruh oleh raja-raja Yehuda untuk dewa matahari di pintu masuk ke rumah TUHAN, dekat bilik Natan-Melekh, pegawai istana, yang tinggal di gedung samping; juga kereta-kereta dewa matahari dibakarnya dengan api.
23:12 Mezbah-mezbah, yang ada di atas sotoh, tempat peranginan Ahas, yang dibuat oleh raja-raja Yehuda, dan mezbah-mezbah, yang dibuat Manasye di kedua pelataran rumah TUHAN, dirobohkan oleh raja, dan diremukkan di sana, lalu dicampakkannya abunya ke sungai Kidron.
23:13 Bukit-bukit pengorbanan yang ada di sebelah timur Yerusalem di sebelah selatan bukit Kebusukan dan yang didirikan oleh Salomo, raja Israel, untuk Asytoret, dewa kejijikan sembahan orang Sidon, dan untuk Kamos, dewa kejijikan sembahan Moab, dan untuk Milkom, dewa kekejian sembahan orang Amon, dinajiskan oleh raja.
23:14 Ia memecahkan tugu-tugu berhala dan menebang tiang-tiang berhala, lalu ditimbuninya tempat-tempat itu penuh dengan tulang-tulang manusia.
23:15 Juga mezbah yang ada di Betel, bukit pengorbanan yang dibuat oleh Yerobeam bin Nebat yang mengakibatkan orang Israel berdosa, mezbah dan bukit pengorbanan itupun dirobohkannya dan batu-batunya dipecahkannya, lalu ditumbuknya halus-halus menjadi abu, dan dibakarnyalah tiang berhala.

Ipengadi Raja Josia persembahen man berhala-berhala

23:1 Ipepulung Josia kerina peminpin Juda ku Jerusalem,
23:2 jenari ras-ras ia ku Rumah Pertoton itemani imam-imam, nabi-nabi ras jelma si nterem, subuk bayak, bage pe musil. I lebe-lebena kerina iogeken raja alu megang kitap perpadanen e si terdat i bas Rumah Pertoton e.
23:3 Kenca bage tedis raja deher binangun Kinirajan, e maka ibahanna perpadanen ras TUHAN maka erkemalangen ia man baNa, make undang-undang ras kerina tuntuten si lit i bas perpadanen e, sue ras si tersurat i bas kitap e. Janah kerina jelma si nterem erpadan maka patuh ia man perpadanen e.
23:4 Kenca bage iperentahken Josia imam si Mbelin Hilkia, imam-imam si nampati ia, ras pengawal si ertugas i bas dalan bengket Rumah Pertoton pedarat i bas Rumah Pertoton e nari kerina barang-barang si ipake guna ersembah man Baal, Dewi Asera, ras bintang-bintang. Kerina barang-barang e iciluk raja i darat kuta Jerusalem deherken Baluren Kidron. Kenca bage isuruhna ibaba ku Betel.
23:5 Ipengadina kerina imam-imam si enggo itangkuhken raja-raja Juda guna mpersembahken persembahen i babo batar-batar berhala si lit i kuta-kuta Juda ras ingan-ingan deherken Jerusalem, e me kerina imam-imam si mpersembahken persembahen man Baal, matawari, bulan, bintang-bintang si ndeher, bage pe bintang-bintang si ndauh.
23:6 Ipedaratna i bas Rumah Pertoton nari gambar Dewi Asera. Ibabana ku Baluren Kidron i darat kuta, icilukna, igilingna jadi abu, jenari icaburkenna ku kuburen jelma si nterem.
23:7 Irontaskenna asrama ingan tading kalak si pendahinna erlua-lua i bas Rumah Pertoton. Kalak si pendahinna erlua-lua i bas Rumah Pertoton: E me dilaki ras diberu si ngelakoken dahin erlua-lua selaku penembahen man dewa-dewa kesusuren. (I bas ingan e diberu-diberu nenun jubah si ipake guna ersembah man Asera.)
23:8 Ibabana ku Jerusalem imam-imam si lit i bas kuta-kuta Juda. Kerina batar-batar ingan persembahen si lit i belang-belang negeri e, imelketina. Iruntuhkenna pe batar-batar hantu kambing si lit deherken kerabangen si ipajekken Josua, gubernur kuta e, e me arah kawes kerabangen si mbelin adi kalak bengket ku bas kuta e.
23:9 Kerina imam-imam e la ibere ndahiken dahin imam i bas Rumah Pertoton, tapi banci man roti si la itama ragi si isikapken man teman-teman imam si deban.
23:10 Topet, e me ingan ersembah man berhala-berhala i Baluren Hinnom, pe imelketi Raja Josia. Si e ibahanna gelah olanai ise pe mpersembahken anakna dilaki ntah anakna diberu jadi persembahen tutungen man Dewa Moloh i je.
23:11 Iaguina pe gana-gana kuda si enggo itangkuhken raja-raja Juda guna enghamati matawari, janah gereta kuda si ipake guna si e icilukna. (Si enda kerina inganna i bas kesain Rumah Persembahen deherken pintu gerbang, janah la ndauh i bas kamar Natan Melek nari. Ia sekalak pegawai tinggi.)
23:12 Batar-batar persembahen si ipajekken raja-raja Juda i datas tarum istana, i babo kamar Raja Ahas, rikut ras batar-batar si ipajekken Raja Manase i bas duana kesain Rumah Pertoton e, iruntuhken Raja Josia. Iperperkenna batar-batar e seh getem, jenari iambekkenna ku Baluren Kidron.
23:13 Imelketi Josia pe batar-batar si ipajekken Raja Salomo arah Timur Kuta Jerusalem, arah Selatan Uruk Seton. Batar-batar e ipajekken Raja Salomo nai man ingan persembahen man berhala-berhala si ciga ate, e me Dewi Astarte sembah-sembahen kalak Sidon, Kemos dibata-dibata bangsa Moap, ras Moloh dibata-dibata kalak Amon.
23:14 Tiang-tiang batu e ipenggel-penggel Raja Josia, janah gana-gana si ipajekken guna enghamati Dewi Asera itabahna, jenari taneh inganna pajek ndai itamburi Raja Josia alu tulan-tulan manusia.
23:15 Ingan ersembah i Betel pe iruntuhken Josia. Si majekken ingan ersembah, e Raja Jerobeam nai, anak Nebat, si mabai Israel erdosa. Batar-batarna ibulakken Josia, batu-batuna iperperkenna, jenari itutungna jadi abu. Gana-gana Dewi Asera pe icilukna.

Kata Penaruh.

Bangun pemudi-pemuda Indonesia, tangan bajumu singsingkan untuk negara, masa yang akan datang kewajibanmulah, menjadi tanggunganmu terhadap nusa, menjadi tanggunganmu terhadap nusa. Enda syair lagu si itulisken Alfred Simanjuntak sekalak pencipta lagu perjuangan. Syair lagu enda mereken semangat ras motivasi man anak si nguda guna mbangun bangsa, masa depan bangsa enda lit i bas tan anak si nguda. I bas bait si peduaken Bapak A. Simajuntak enda ngajari karakter si arus lit bas anak si nguda, eme jujur, iklas, hati teguh, lurus, jernih berfikir, bertingkah laku halus. Kerina enda ituriken man anak si nguda gelah jadi pejuang Negara la murah berputus asa, perukuren si mehuli ras bersih guna kemajun bersama. Entah perlu syair lagu enda rusur iendeken ras ituriken man anak si nguda, gelah jiwa Nasionalisme e turah bas pusuhna, guna mbela ras mbagun bangsanta Indonesia enda.

Mpebagesi Pengangkan Kerna Ogen.

Josia, raja Juda si perpudina si bujur i lebe-lebe Tuhan. Umurna 8 tahun paksa iangkat ia jadi raja Juda, jenari merentah ia i Jerusalem 31 tahun dekahna. I bas umurna 16 tahun, ertutus ate kal ia empelajari Kata Dibata janah isembahna Dibata alu payo. Emaka i bas umurna 20 tahun ibenakenna mbersihkеn Juda. Ipepulungna kerina pemimpin-pemimpin Juda ku Jerusalem, jenari ras-ras ia ku Rumah Pertoton, itemani imam- imam ras nabi-nabi. I lebe-lebe kalak enda kerina iogeken raja kitap perpadanen si terdat i Rumah Pertoton. Kenca si e ibahanna perpadanen maka tetap ia erkemalangen man Tuhan emaka kerina jelma si lit i bas Rumah Pertoton e pe ikut erpadan bagi Josia.

Kenca dung perpadanen e, ibenaken Josia mbersihkеn Rumah Tuhan alu ngeruntuhken ingan-ingan ersembah man berhala-berhala, gana-gana Dewi Asera bagepe kerina gana-gana si deban. Ipedaratna kerina berhala- berhala e ras barang-barang si ipake lako ersembah man Baal-Baal. Icilukna kerina barang-barang e i darat kota Jerusalem. Ipengadina kerina imam-imam si mereken persembahen man Baal-Baal, ipedaratna gambar- gambar Dewi Asera ras icilukna, emaka abuna iamburkenna ku kuburen jelma si enterem. Irontaskenna asrama ingan tading si pendahinna erlua- lua, i bas Rumah Pertoton.

Kerina batar-batar si lit i kuta-kuta Juda imelketina, iruntuhkenna batar- batar hantu kambing si lit deherken kerabangen kuta. Topet, eme ingan ersembah man berhala-berhala i baluren Hinom pe imelketi dingen iradasken Raja Josia. Si e ilakokenna gelah ulanai lit sadape masyarakat si mpersembahkеn anak dilaki ras anak diberu jadi persembahen man Dewa Moloh. Gana-gana kuda guna nghamati dewa matawari pe icilukna, batar- batar si ipajekken i datas tarum istana pe kerina iradasken, batar-batar si ipajekken raja Salomo guna nembah Dewi Astarte pe kerina i runtuhkеn. Kerina si ilakoken Josia e encidanken ia erkemalangen man Tuhan, la ia biar-biaren ngeruntuhken, ngeradasken ras nutungi kerina berhala-berhala e. Amin paksa e ia cukup nguda denga kal, tapi teridah semangat guna mpekena-kena kutana. Si pemena, ipekenana Rumah Pertoton ras halamen Rumah Pertoton. Si peduaken, imam-imam si nehken persembahen man Baal, bagepe diberu ras dilaki si pendahinna erlua-lua i bas Rumah Pertoton. Si peteluken, teptep kuta Juda si lit i je batar-batar ingan ersembah man Baal-Baal. Si peempatken, kerabangen kuta emaka seh ku Istana. Ertina la lit si la ibersihkеn Josia subuk i kuta, i Rumah Pertoton bagepe i istana ras kerina si ngelaisa. Sura-surana mbangun mulihi kiniteken bangsana kempak Dibata, kerina min bangsa e mulihken ku Dibata, robah dingen jera i bas lagu langkah si la payo nari. Josia pang erbahan perubahen, erhadapen ras kebiasan si enggo semal i bas bangsa

Pengkenaina

Rusur si begi istilah Reformasi (latin, reformatio, kata kerja reforma) alu telu pengertin si la seri eme, perubahen, pelimbarui , ras ipekena. Kai si perlu ireformasi? Situasi entah keadan si lanai payo i bas kuta, bas pemerintahen, negara bage pe i bas Gereja. I je me perluna anak si nguda ermediate nandangi perdalanen pemerintahen ras Gerejanta. Contohna Josia bas ogenta ndai, umur 8 tahun jadi pemimpin, ras pang mereformasi rakyatna ras sistem peribadahenna, emaka ibangunna mulihi sentudu ras sura-sura Tuhan. Bage min arapenta anak si nguda i bas jabu, Gereja ras masyarakat, pang nuriken ras encidahkеn perbahanen si payo, bagepe mplimbarui erbage hal si enggo ceda. Si enda la terlepas i bas dukungen orang tua (Moria) bas jabu nari. Ertina, ula kal kita nebeng (menghambat) sura-sura ras perjuangen si ibenaken generasi si nguda. Sabap alu la si gejap megati melebesa si akap anak si nguda e janah mesera si akap ngaloken erbage perubahen enggo ‘mendarah daging’ i bas kita. I bas perubahen ku si mehuli e, sabap Moria lebe arus ngasup ‘move on’ ula terlampau mengagungkan masa lalu (romantisme masa lalu). Rusur si turiken man anak si nguda kerna tugas ras tanggungjabapna selaku anak si nguda, putra-putri bangsa, rudang-rudang Gereja, mbangun Gereja ras Negara ku si terulin bagi si ngena ate Dibata. Martin Luten ras teman- temanna enggo menaken reformasi Gereja tanggal 13 Oktober 1517 si iperingeti kita tep-tep tahun. Alfred Simanjuntak enggo mereken usihen man banta orangtua guna nuanken karakter si mehuli ras semangat juang man anak si nguda. Mari enda si terusken!

Aksi:

Moria nulisken kata-kata “Sumpah Pemuda” ras lagu “Bangun Pemudi- pemuda Indonesia,” I bas kertas warna-warni.
Moria i bas PA PERMATA ras Remaja, i je iogeken “Sumpah Pemuda” ras iendeken lagu “Bangun Pemuda Pemudi Indonesia.” Emaka turiken arapenta, arapen Gereja ras Negara enda nandangi anak si nguda.

Pdt. Nurbety by Ginting, M.Th.