Tanggung Jawab Sebagai Warga Negara (Ombudsman/Pelayanan Publik)
Ogen : 2 Samuel 12: 1-15
Tema : Ikut Njaga Kiniraturen Geluh
Tujun : Gelah Mamre
- Meteh uga nabi Natan mpersingeti kesalahen Daud sebage raja
- Nggejapken pentingna pengawasen i bas menjamin hak sebage warga negara
Metode : Diskusi
Natan memperingatkan Daud sehingga Daud menyesal
12:1 TUHAN mengutus Natan kepada Daud. Ia datang kepada Daud dan berkata kepadanya: “Ada dua orang dalam suatu kota: yang seorang kaya, yang lain miskin.
12:2 Si kaya mempunyai sangat banyak kambing domba dan lembu sapi;
12:3 si miskin tidak mempunyai apa-apa, selain dari seekor anak domba betina yang kecil, yang dibeli dan dipeliharanya. Anak domba itu menjadi besar padanya bersama-sama dengan anak-anaknya, makan dari suapnya dan minum dari pialanya dan tidur di pangkuannya, seperti seorang anak perempuan baginya.
12:4 Pada suatu waktu orang kaya itu mendapat tamu; dan ia merasa sayang mengambil seekor dari kambing dombanya atau lembunya untuk memasaknya bagi pengembara yang datang kepadanya itu. Jadi ia mengambil anak domba betina kepunyaan si miskin itu, dan memasaknya bagi orang yang datang kepadanya itu.”
12:5 Lalu Daud menjadi sangat marah karena orang itu dan ia berkata kepada Natan: “Demi TUHAN yang hidup: orang yang melakukan itu harus dihukum mati.
12:6 Dan anak domba betina itu harus dibayar gantinya empat kali lipat, karena ia telah melakukan hal itu dan oleh karena ia tidak kenal belas kasihan.”
12:7 Kemudian berkatalah Natan kepada Daud: “Engkaulah orang itu! Beginilah firman TUHAN, Allah Israel: Akulah yang mengurapi engkau menjadi raja atas Israel dan Akulah yang melepaskan engkau dari tangan Saul.
12:8 Telah Kuberikan isi rumah tuanmu kepadamu, dan isteri-isteri tuanmu ke dalam pangkuanmu. Aku telah memberikan kepadamu kaum Israel dan Yehuda; dan seandainya itu belum cukup, tentu Kutambah lagi ini dan itu kepadamu.
12:9 Mengapa engkau menghina TUHAN dengan melakukan apa yang jahat di mata-Nya? Uria, orang Het itu, kaubiarkan ditewaskan dengan pedang; isterinya kauambil menjadi isterimu, dan dia sendiri telah kaubiarkan dibunuh oleh pedang bani Amon.
12:10 Oleh sebab itu, pedang tidak akan menyingkir dari keturunanmu sampai selamanya, karena engkau telah menghina Aku dan mengambil isteri Uria, orang Het itu, untuk menjadi isterimu.
12:11 Beginilah firman TUHAN: Bahwasanya malapetaka akan Kutimpakan ke atasmu yang datang dari kaum keluargamu sendiri. Aku akan mengambil isteri-isterimu di depan matamu dan memberikannya kepada orang lain; orang itu akan tidur dengan isteri-isterimu di siang hari.
12:12 Sebab engkau telah melakukannya secara tersembunyi, tetapi Aku akan melakukan hal itu di depan seluruh Israel secara terang-terangan.”
12:13 Lalu berkatalah Daud kepada Natan: “Aku sudah berdosa kepada TUHAN.” Dan Natan berkata kepada Daud: “TUHAN telah menjauhkan dosamu itu: engkau tidak akan mati.
12:14 Walaupun demikian, karena engkau dengan perbuatan ini telah sangat menista TUHAN, pastilah anak yang lahir bagimu itu akan mati.”
12:15 Kemudian pergilah Natan ke rumahnya. Dan TUHAN menulahi anak yang dilahirkan bekas isteri Uria bagi Daud, sehingga sakit.
KATA PENARUH
Kitab 2 Samuel eme salah sada kitab sejarah i bas Padan si Ndekah. Kitab si berisi 24 pasal enda pelin-pelin nuriken kerna kepemimpinen Daud sebage raja sipeduaken i Israel sekaligus pemimpin si berhasil mbangun Kerajaan Israel. Hal si luar biasa i bas cataten kitab enda eme: sada sisi Daud ipujiken sebage pemimpin si hebat tapi i bas dampar si deban Daud merupaken pemimpin si mbue aib/dosa, janah aib/dosana e tercatat bas lembaren sejarah kitab Israel. Tapi Daud labo pernah galau, stress ntah mela adi aib/dosana icakapken jelma si enterem. Man Daud, aib/dosa labo merupaken kelemahan ntah kemelan i bas karir kegeluhenna tapi erlajar i bas diri Daud justru hal enda menjadi titik balik menuju sukses si lebih hebat.
URAIAN
Latar belakang teks nuriken kerna masa awal pemerintahen Raja Daud i bas membangun Kerajaan Israel. Musuh-musuh bangsa Israel sada persada banci italuken. I bas teks sebelumna Kitab 2 Samuel nuriken maka Daud enggo erban sada kejahaten man prajuritna Uria (psl. 11). Alu rekayasa si terencana, Daud munuh Uria dingen muat Betseba jadi ndeharana – merupaken tindaken si la ngena ate Dibata (11: 27).
Dibata ngutus Nabi Natan guna ndahi Raja Daud dingen mpeseh persinget (teguran) Dibata man bana, erkiteken Raja Daud enggo bertindak diluar aturen ras ketentuan si berlaku. Sekaligus alu persinget enda Raja Daud sadar kerna kesalahenna (mengakui), nggit mpekena si salah (jera) ras tetap menegakken si benar/kebenaren (pelaku kebenaren).
Secara sederhana teks oratenta enda banci si bagi ku bas 4 bagin, eme:
- Persinget si ikemas alu perumpamaan si mengusik nurani (ay 1-4).
Kisah inspiratif ras kontekstual si ituriken Nabi Natan man Raja Daud merupaken sada bentuk koreksi kerna kesalahen si enggo terjadi. Nabi Natan make piga-piga contoh paralel siberhubungen ras kesalahen Daud: istilah “bayak ras musil”, “mbue biri biri ras sada biri biri”. Kisah si sederhana tapi mengusik nurani enda ndeher kal ras pengalamen si pernah idalani Daud sangana ia jadi permakan ope denga jadi raja. Perumpaan situriken nabi Natan tuhu-tuhu mengusik pusuh Daud.
- Respon Daud: Nurani Daud terusik (ay 5-6)
Alu megiken cerita ndai maka seh kal rawana Daud man kalak bayak e. Kalak bayak e pantas iukum mate dingen arus igalarina empat kali lipat asa si enggo ibuatna. Respon Daud enda ncidahken maka keadilen merupaken hak kerina warga/bangsa Israel. E maka setiap kalak si ngelanggar keadilen, ia pantas ndatken ukumen dingen nggalari kerugin akibat tindaken siibahanna.
- Teguren Dibata man Daud (ay 7-12).
“Kam kap e” nina Nabi Natan man Daud. E maka ituriken Nabi Natan kerna ukumen siibereken Dibata man Daud. Kesalahen siilakoken Daud tetap jadi kesalahen i bas adepen Dibata. Janah konsekwensi kesalahen maka wajib ndatken ukumen. Bagem me Dibata mereken ukumen man Daud si lebih berat asangken siibahan Daud. Ukumen Dibata man Daud eme:
- Tiap kesusurenna lit si mate ibunuh (ay. 10)
- Kubahan kesusahen man bandu arah keluargandu, kubuat ndeharandu jenari kubereken man dilaki si deban (ay. 11), i bas siang wari gelah kerina kalak Israel ngidahsa (ay. 12).
- Mate anakndu simbaru tubuh e (ay. 14)
- Pertobaten Daud (ay. 13-14).
Ukumen Dibata ialoken Daud, janah Daud ngakui kesalahenna. Nina man Tuhan: “Aku enggo erdosa man Tuhan”. Alu pengakuanna Daud ngaloken pengampunen I bas Dibata maka Daud la mate janah tetap jadi raja Israel bagepe ras kesusurenna. Kerajaan Israel reh majuna dingen terberita i bas masa pemerentahen Daud seh ku bas puncak kejaya anna i bas masa Salomo anakna.
APLIKASI
Arah kisah siituriken i bas Pustaka si Badia, jelas teridah jelas teridah maka teguren/persinget sebagai bentuk pengawasen terhadap perdalinen kegeluhen kerajaan Israel e sangat penting. Alu litna perngawasen maka kebenaran-keadilen berhasil itegakken, seh maka Kerajaan Israel banci reh majuna i bas paksa sie. Sendalanen ras sie maka i bas negaranta Republik Indonesia fungsi pengawasen pe sangat dibutuhkan i bas ndalanken roda pemerintahen alu mehuli. Selain Dewan Perwakilen Rakyat sebagai badan legislasi sekaligus pengawasan program pemerintah maka gundari sue ras Undang Undang No 37 tahun 2009 enggo ibentuk Ombudsman Republik Indonesia. Ombudsman RI adalah lembaga negara yang mempunyai kewenangan mengawasi penyelenggaraan pelayanan publik baik yang diselenggarakan oleh penyelenggara negara dan pemerintahan termasuk yang diselenggarakan oleh Badan Usaha Milik Negara, Badan Usaha Milik Daerah, dan Badan Hukum Milik Negara serta badan swasta atau perseorangan yang diberi tugas menyelenggarakan pelayanan publik tertentu yang sebagian atau seluruh dananya bersumber dari anggaran pendapatan dan belanja negara dan/atau anggaran pendapatan dan belanja daerah (UU 37 tahun 2009 pasal 1 ay. 1). Alu pemahamen enda maka dahin Ombudsman cukup luas, tapi perwakilen Ombudsman hanya lit i
tingkat pusat ras tingkaten provinsi alu jumlah personil mnaksimal 20 kalak per wilayah. E maka lembaga enda sangat mengharapken partisipasi warga guna jadi pengawas i bas dahin pelayanen publik siiselenggaraken pemyelenggara negara ntah pe pemerintah. Bentuk pengawasen masyarakat enda berhubungen ras tindaken mal administrasi siilakoken penyelengara negara ntah pemerintah man masyarakat.
Mal administrasi adalah perilaku atau perbuatan melawan hukum, melampaui wewenang, menggunakan wewenang untuk tujuan lain dari yang menjadi tujuan wewenang tersebut, termasuk kelalaian atau pengabaian kewajiban hukum dalam penyelenggaraan pelayanan publik yang dilakukan oleh Penyelenggara Negara dan pemerintahan yang menimbulkan kerugian materil dan/atau immateril bagi masyarakat dan orang perseorangan (UU 37 tahun 2009, pasal 1 ay. 3).
Bentuk pengawasen enda isehken alu laporen tertulis ras lisan ku Ombudsman melalui Call center 137 bagape via laporen online melalui http:l/ombudsman.go.id.
Sementara si imaksud Pelayanan Publik sue ras Undang Undang No 25 Tahun 2009 eme: Pelayanan publik adalah kegiatan atau rangkaian kegiatan dalam rangka pemenuhan kebutuhan pelayanan sesuai dengan peraturan perundang-undangan bagi setiap warga negara dan penduduk atas barang, jasa, dan/atau pelayanan administratif yang disediakan oleh penyelenggara pelayanan publik.
Alu litna Ombudsman enda maka hak-hakta sebage warga negara semakin terjamin. E maka selanjutna ibutuhken peran serta Mamre GBKP I negara bas ngelakoken pengawasen terhadap terlaksanana pelayanen publik alu mehuli i bas wilayahta masing masing. Di kune lit hal-hal si menyimpang i bas aturen ras ketentuan pelayanan publik-erlajarlah bagi Nabi Natan pang menyuaraken kebenaren demi kemajuan bangsa si lebih baik janah pesehlah e man lembaga si enggo ibentuk guna dahin enda, eme Ombudsman. Kedungenna Mamre enggo jadi warga negara si ertanggungjawab dingen ikut njaga kiniraturen geluh baik bas gereja bagepe negara.
DISKUSI
- Rikutken bahan oratenta, uga nge cara Nabi Natan mereken persinget man Raja Daud? Diskusiken!
- Kai saja nge sietehndu kerna Ombudsman sebage lembaga pengawas pelayanan publik? Ras kai-kai saja si menjadi hakta sebagai warga negara si berkaiten ras pelayanen publik?
USULEN ENDE – ENDEN
- KEE GBKP No. 256 :1-2
- KEE GBKP No. 381: 1-3
- KEE GBKP No. 396: 2-3
- KEE GBKP No. 455: 1-3
Pdt. Darius Rinaldi Sembiring, M.Th
Ketua klasis Medan Delitua
HP. 08121931648