(Karakter Mamre: Mehuli)
Ogen: Matius 12: 33-37
Tema: Biak Si Mehuli
Tujun Gelah Mamre:
- Meteh maka si mehuli e rehna ibas Dibata nari
- Ndalanken si mehuli ras tetap mempertahanken si mehuli ibas geluhna
Metode: Aksi
12:33 Jikalau suatu pohon kamu katakan baik, maka baik pula buahnya; jikalau suatu pohon kamu katakan tidak baik, maka tidak baik pula buahnya. Sebab dari buahnya pohon itu dikenal. 12:34 Hai kamu keturunan ular beludak, bagaimanakah kamu dapat mengucapkan hal-hal yang baik, sedangkan kamu sendiri jahat? Karena yang diucapkan mulut meluap dari hati. 12:35 Orang yang baik mengeluarkan hal-hal yang baik dari perbendaharaannya yang baik dan orang yang jahat mengeluarkan hal-hal yang jahat dari perbendaharaannya yang jahat. 12:36 Tetapi Aku berkata kepadamu: Setiap kata sia-sia yang diucapkan orang harus dipertanggungjawabkannya pada hari penghakiman. 12:37 Karena menurut ucapanmu engkau akan dibenarkan, dan menurut ucapanmu pula engkau akan dihukum.”
KATA PENARUH
Terjemahan kata biak ku bas bahasa Indonesia rikutken Kamus Bahasa Karo emekap sifat, aturan dasar, jenis keturunan, perlu, penting, seharusnya, orang terbaik. Kata erbiak-biak iterjemahken ku bas Bahasa Indonesia salu pengertian pembawaan, sifat, watak, dasar. Jadi kata biak banci pe siertiken sebage keberadaan entah pe perbahanen sekalak jelma si enggo jadi sifat dasarna, watakna sinuduhken ise ia.
Biak si mehuli banci pe siertiken sebage perbahanen si mehuli sekalak jelma si enggo jadi sifat dasarna entah pe watakna. Umpamana, kita nginget entah nandai sekalak perbapaan mehuli perbahanenna erkiteken bage kin perbahanenna gel-gel nari. Perbahanen si mehuli labo erkiteken lit kepentingen i bas paksa e saja. Istilahna rempet-rempet erbahan si mehuli, seh dungna kalak pe nungkun-nungkun/curiga nandangi perbahanennta. Penungkunenna kuga kita njadiken perbahanen si menu jadi biak i bas geluhta? Steven R. Covey ngutip Aristotle ngataken, “Kita adalah apa yang kita kerjakan berulang-ulang. Karena itu, keunggulan bukanlah suatu perbuatan, melainkan sebuah kebiasaan” Banci pe sikataken maka terus menerus erbahan si mehuli seh maka perbahanen si mehuli enggo jadi biak i bas dirinta. Jesus ngerana la terjeng erbahan si mehuli, tapi ngerana kerna palas biak si me pusuh perukuren.
Guna ngangkai bahan PA enda, perlebe kita ngidah konteks teks enda eme Matius 12: 22-37. I bas Matius 12:22 ituriken kerna Jesus si mpepalem sekalak pentang dingen lanai beluh ngerana perbahan iseluki setan. Kenca ipepalem Jesus maka kalak enda enggo beluh ngerana dingen erpengidah. Emaka ituriken me reaksi kalak nandangi tanda sengget si ibahan Yesus e. Kalak enterem ngataken maka “Banci jadi la nge Anak Daud si ipadanken e”. Tapi kalak Parisi ngataken: “Belsebul pengulu setan nge si mereken kuasa man baNa mpelawes setan”.
Nandangi jababen kalak Parisi enda me Jesus mereken jababenna. Lit telu argumen sinikataken Jesus man kalak Parisi enda. Sipemena, adi kuasa setan erbelah-belah maka kerajaan setan sontar nge (ay.26). Sipeduaken, Jesus mbandingken perbahanenNa mpelawes setan ras pengikut-pengikut kalak Parisi si mpelawes setan ka. Adi kalak Parisi ngakui maka pengikut-pengikut kalak Parisi mpelawes setan i bas gelar Tuhan, tentuna kalak Parisi harusna pe ngakui maka Jesus mpelawes setan labo erkiteken kuasa Balsebul, sebab adi bage tentuna kerajan setan erpecah-pecah. Kalak Parisi arusna ngakui maka kuasa Yesus e rehna arah Kuasa Kesah Si Badia (ay. 27-28). Sipeteluken, maka kengasupen Yesus mpelawes setan e ertina gegehen nge kuasa si lit ibas Yesus asangken kuasa setan e (ay. 29).
Kenca si e, Jesus nuduhken palas biak kalak Parisi e. Kita banci ngangkaisa maka kai sinikataken kalak Parisi enda tuhu-tuhu memutarbalikan fakta. Kata-kata simemutarbalikkan fakta nuduhken maka kalak Parisi enda berseberangen ras rencana Dibata. Arah perbahanen Jesus mpelawes setan e nuduhken maka kinirajaan Dibata enggo reh. Emaka kerina kalak iundang guna ikut i bas rencana Dibata e. Adi bage ise si memutarbalikkan fakta e ertina ia musuh Jesus dingen dahinna e engkerapi. Kata-kata si memutarbalikkan ketuhu-tuhun maka Kuasa Kesah si Badia nge sipepalem kalak si sakit tapi ikataken kuasa Belsebul, kata-kata si bage e la eralemi. Jenari Jesus nuduhken ija nari kin rehna kata-kata kalak Parisi e. Kata-kata kalak Parisi e ndarat i bas pusuhna si jahat nari. la kap kesusuren nipe. Bali ras turi-turin Kerna nipe i Peken Pardis. Enggo nge ieteh nipe e kai siiperentah ken Dibata man manusia e, tapi iputarbalikkenna perentah Dibata e maka dungna manusia enggo ndabuh kubas dosa. Bali nge ras kalak Parisi simemutarbalikken fakta kerna kuasa kesah si Badia nge si mpepalem kalak si sakit e tapi ikatakenna kuasa Balsebul.
Secara khusus bahan PA enda mbongkar biak kalak Parisi. Jesus mbongkar biak Kalak Parisi enda alu erbahan perbandingen kerna batang-buah ras belas-belas- si pusuh. Nina Jesus, “Guna ndatken buah si mehuli arus lit batang si mehuli”. Emaka adi teridah mehuli buahna e ertina batangna pe mehuli. Bage pe, Jesus ngataken “Sabab kai si ibelasken, e me si erburak i bas pusuh nari”. Alu bage, adi kinatana cakap kalak Parisi la mehuli e tentuna ndarat arah pusuh kalak Parisi si jahat nari. Pusuh si jahat erkiteken ia kesusuren nipe kap. Sebalikna, kalak bujur teridah I bas ia nari si mehuli, si ndarat arah pusuh perantenna si mehuli. Kenca Jesus mbongkar isi pusuh kalak Parisi enda, Jesus ningetken makan penulakan kalak Parisi nandangi Jesus Kristus me si erbahanca kalak Parisi enda iadili.
APLIKASI
Temanta ngerana kerna biak entahpe watak, sifat dasar manusia. Biak si mehuli enda banci ibentuk arah rusurna kita ngelakoken perbahanen si mehuli. Adi perbahanen si mehuli e rusur silakoken maka dungna perbahanen si mehuli e enggo jadi sada kebiaken i bas dirinta. Salah sada tanda biak si mehuli eme mesikel ateta guna tetap erbahan si mehuli.
Sendalanen ras kai sinikataken Tuhan Yesus, maka perbahanen si mehuli turah arah pusuh si mehuli nari. Alu bage maka perlebe kita perlu ngisi pusuh perukuenta. I bas Pilipi 4:8 nina: “Kedungenna o senina-seninangku, ukurilah kerina si mehuli, eme kerna si bujur, mulia, benar, bersih, mejile ras kerina si patut ipuji”. Enda me si ngisi pusuh perukurenta. Kita banci ngisi pusuh perukurennta alu perukuren si mehuli adi erpalas ku bas perukuren Jesus Kristus bagi si tersurat ibas Pilipi 2:5-11. Pusuh perukuren si isi alu kerina si mehuli erbahanca kita ngasup ngelakoken si mehuli nandangi kalak si deban. Kita erbahan si mehuli erkiteken perukurennta mehuli. Perukurenta mehuli erpalasken perukuren Kristus Jesus. Kegeluhen Jesus Kristus me si jadi inspirasi ras motivasi i bas kegeluhenta. Enda me ertina maka biak si mehuli e rehna i bas Dibata nari. Alu bage perbahanen e la tergantung ku bas situasi perbahanen kalak man banta.
DISKUSI
- Turiken dage pengangkanta kerna kata Tuhan Jesus, “Sabab kai si ibelasken, e me si erburaki bas pusuh nari”?
- Kai-kai saja sierbahanca maka maun-maun kita nimai perbahanen kalak man banta? Kai dage si perlu si suanken i bas pusuh perukurennta segelah kita ngasup si lebe-leben dingen tetap erbahan si mehuli?
USULEN ENDE- ENDEN
- KEE GBKP No. 325:1,2,3,
- KEE GBKP No. 350:1,2,3
- KEE GBKP No. 323:1,2,3
- KEE GBKP No. 343:1,2,3
Pdt. Tanda Pinem, M.Th