“Mediate E Me Biak Jabu Si Erkiniteken”
1 Timotius 5: 1 – 8
Mengenai saudara-saudara seiman
(5:1) Janganlah engkau keras terhadap orang yang tua, melainkan tegorlah dia sebagai bapa. Tegorlah orang-orang muda sebagai saudaramu,
(5:2) perempuan-perempuan tua sebagai ibu dan perempuan-perempuan muda sebagai adikmu dengan penuh kemurnian.
Mengenai janda
(5:3) Hormatilah janda-janda yang benar-benar janda.
(5:4) Tetapi jikalau seorang janda mempunyai anak atau cucu, hendaknya mereka itu pertama-tama belajar berbakti kepada kaum keluarganya sendiri dan membalas budi orang tua dan nenek mereka, karena itulah yang berkenan kepada Allah.
(5:5) Sedangkan seorang janda yang benar-benar janda, yang ditinggalkan seorang diri, menaruh harapannya kepada Allah dan bertekun dalam permohonan dan doa siang malam.
(5:6) Tetapi seorang janda yang hidup mewah dan berlebih-lebihan, ia sudah mati selagi hidup.
(5:7) Peringatkanlah hal-hal ini juga kepada janda-janda itu agar mereka hidup dengan tidak bercela.
(5:8) Tetapi jika ada seorang yang tidak memeliharakan sanak saudaranya, apalagi seisi rumahnya, orang itu murtad dan lebih buruk dari orang yang tidak beriman.
I. KATA PERLEBE
Jean Cauvin (Latin: Johanes Calvinus) tubuh i bas tanggl 10 Juli 1509 janah nggeluh seh ngasa tahun 1564. Ia sekalak tokoh Reformasi si mbelin ngaruhna i bas pembaharuan Gereja. Si ilakokenna lako mpelimbarui kegeluhen gereja la terpulahi arah latar belakang kegeluhen ras pendidikenna. Menaken kin ia tubuh i Noyon, ia ipebelin-belin i bas jabu si erkiniteken si patuh (taat), khususna arah kebujuren ntah pe kesalehan nandena. Bapana pe sekalak si lit jabatenna i bas gereja. I bas erbage-bage pembaharuan gereja si enggo ilakokenna rikut ras erbage-bage karya ras ngaruh Calvin lako mbangun teologi gereja ku si terulin, tapi tetap meteruk ukurna. Janah, pernah pe ikatakenna, dikune pagi kematen seh man bana gelah min ia ikuburken i kuburen si la make gelar, ola padah ibahan gelarna. Man Calvin, si patut jadi inget-ingeten ntah pe ikenang ras ipermuliaken e me Dibata saja.
II. ISI
Bagenda me salah sada kinata biak jabu si erkiniteken si mediate nandangi kalak si deban. Si e banci jadi erkiteken palas kegeluhen jabu e lit i bas Kata Dibata ntah pe erkiniteken man Tuhan Jesus e. Banci ka pe ikataken lebihen ka asangken kai siikataken i bas invocationta, “Ngaloi rasul-rasul nina, “Teklah man Tuhan Jesus gelah kam terkelin, e me kam ras isi jabundu.” (Perb. Rasul 16:31), sabab labo terjeng Calvin ras isi jabuna si man ukurenkenna, tapi pe kalak si deban bage pe jabu-jabu si debanna pe.
Rikutken ogenta, Jop 1:1-5, isehken pe man banta kerna tanda-tanda jabu si erkiniteken e, e me bagi jabu Jop. Teridah pe i bas jabuna: (1) Nembah janah erkemalangen man Dibata. Ia kalak si mehuli, janah la lit perbahanenna si jahat. (2) I bas pitu dilaki ras telu diberu anakna si semal erbahan pesta man-man alu ergiliren, tiap pesta enggo dung, lampas erpagi-pagi keke Jop, jenari ipersembahkenna persembahen tutungen guna pebadiaken anakna e sekalak-sekalak. Teridah kal arah si e maka Jop e mediate nandangi kegeluhen jabuna sabap rukur ia, banci jadi anakna e enggo erbahan dosa si la teridah. Erkiteken ceda ukur Dibata alu la iarapna. Tentu, si enda pe seh kal mehulina jadi perenungen man banta i bas kita njagai kegeluhen spiritualitas jabunta. Janah, i bas sura-suranta lako mediate nandangi kalak si deban ntah pe jabu si deban, arus kap ibenaken arah kita mediate nandangi jabunta lebe.
Adi si pepayo pe mulihi salah sada perpadanen i bas Liturgi Perjabun (model III), maka ikataken ije bagenda :
Aku si…… ngaloken kam si….. jadi ndeharangku/perbulangenku. Aku erpadan tetap ngergaken ras ngkelengi kam i bas kerina paksa, bage pe mehamat ras ngelakoken langkah si arus man bandu, janah la ateku sirang ras kam pala Dibata nirangkenca alu kematen.
Kata “ngergaken ras ngkelengi” e kap biak mediate si ipadanken ras perbulangen bage pe ndehara e. Janah, kinata na teridah arah perbahanen mehamat, ngelakoken langkah si arus janah la lit kesirangen seakatan erkiteken kematen. Biak-biak si enda me si terus ipeturah perbulangen ras ndehara bage pe si iajarken orangtua man anak-anakna seh ku kempu- kempuna pe.
Erkiteken si e, kedungenna perbahanen isi jabu e ku darat jabuna banci si lakoken bagi si ikataken i bas ogen renungenta, 1 Tim. 5:1-8. Si ilakoken kita sebagai bentuk tanggungjababta selaku anak-anak Tuhan e me ngelakoken si ngena ate Dibata, umpamana :
• Kalak si umurna tuan, ola rawai, tapi beluhlah min muat ukurna, bahan ia tempa-tempa bagi bapa. Kalak si nguda bahanlah bagi agi.
• Diberu si enggo metua bahanlah bagi nande, janah man diberu si nguda denga arus bersih lagu langkahta, janah bahanlah bagi turangta.
• Mehamat nandangi diberu-diberu si enggo mbalu si lanai ersima-sima.
Khusus kerna si enda, ikataken Paulus maka si e tanggungjabab anak ntah kempuna lebe. Man si lanai lit sima-simana, ia erpengarapen man Dibata. Ertoto ia man Dibata suari ras berngi mindo penampat.
Tapi, ipersingeti Paulus ka maka adi lit diberu si enggo mbalu si nggeluh guna pesenangken dirina saja, ia ianggap enggo mate aminna pe ia nggeluh denga. Ertina, la banci lang diberu si enggo mbalu e pe arus ka nge mediate kempak diri jine dingen gelah ia nggeluh alu la erpandangen.
Adi si e kerina la si lakoken dingen lit i bas kita si la mperdiateken kade- kadenta, terlebih-lebih keluarganta, enda ertina maka kita enggo mersoken kinitekenta sebab perbahanen kalak si erkiniteken e me mediate nandangi ise pe. I bas pengangkan Paulus maka kalak si bage jahaten me ia asangken kalak si la tek man Jesus Kristus. Alu bage, jabu-jabunta perlu itatalayanken alu mehuli guna makeken kerinana si lit i bas kegeluhenta lako ncidahken buah kinitekennta.
III. PENGKENAINA
Selaku jabu-jabu si erkiniteken man Tuhan Jesus e, marilah si geluhken kegeluhen jabunta lako ndalanken kerina si ngena ateNa maka iberekenNa pe kesangapen man jabu-jabunta (bdk. Msm. 128:1-6). Enggo kap 130
Tahun seh Berita si Meriah man kalak Karo, ertina pe enggo kap lit 130 tahun GBKP enda pantek. Tentu, salah sada buah kiniteken si arus si cidahken e me biak mediate nandangi kalak si deban subuk arah pengerana, perukuren ras perbahanenta maka kerinana tama pujin ras kemulian man Tuhan Dibata. Bage pe, sendalanen ras sasaren pelayanen GBKP tahun 2020 enda e me : “Meningkatkan kemampuan warga GBKP dalam pengelolaan informasi dan keterampilan dalam penggunaan teknologi informasi” e maka iajuk kita kerina ras isi jabu nta lako siajar-ajaren i bas makeken teknologi informasi e alu pentar dingen erpalasken malang man Dibata. Arapenta, maka i bas tahun 2020 enda GBKP banci jadi perkakas Dibata guna memajuken kegeluhen bangsa ras negaranta pe. Ulih teknologi informasi e iarapken mereken ngaruh ku bas kesikel ta kerina lako muat bagin i bas dahin-dahin gereja, khususna i bas kita ngumban pendahin Tuhan Jesus i tengah-tengah doni enda. Amin